Vis enkelt innlegg
Gammel 08-10-10, 18:48   #35
MFUS
Sperret

Medlem siden: Oct 2010
MFUS ikke populær nei

Sv: Kontroversielle meninger av Poleszynski

Jeg er opptatt av emnet ja, for all del.

Dog ser de fleste fornuftig på det i det store og hele, lavkarbohydratkosthold er et motefenomen som en gang var overopphauset i en periode, men nå er på tilbakegang hvor bare noen siste krampetrekninger fra Fedon Lindberg og Dag Viljen Poleszynski er det som er igjen. Folk generelt lytter ikke til dem lenger og verden har innsett at det ikke var revolusjonerende tanker dem kom med.

Generelt trenger ikke folk å høre dette, i samme grad som der tilhengerene av slike kosthold samles. Det er der det er mulig å nå dem som har vrangforestillinger og endre det i retning av at motefenomenet dør enda raskere.

Slike motefenomen har til alle tider oppstått, for så å vart en stund før dem dør ut igjen - noen har levd en tid lenger enn andre.

Jeg er bare en som vil være en pådriver for at folk skal tenke seg om og ikke nødvendigvis kjøpe alt som serveres av informasjon fra lavkarbohydratsiden - mye av det er med rette omstridt og sett på som alternativt i fagkretser. Debatten er derfor heftig og blir også nødvendigvis med høy temperatur i et forum der mange nok har hatt slankesuksess med lavkarbohydratkosthold.

Kritiske røster er sunt, hva enn saken gjelder så skal og bør det være det er min mening.

Riktig som du sier at jeg har deltatt mange steder, fra Dagbladets forum hvor jeg var moderator om emnet, og fra Aftenposten som har linket til noen av mine innlegg om emnet fra førstesiden. Til iform og mange andre steder - startet med dette så langt tilbake som tidligere enn 2002 også.

Og er riktig det, jeg snakket også den gangen om det samme som Statens råd for ernæring (som det den gang heter, endret navn nå) sa, samt WHO og hva sykehusene stod for. Var derfor en kritisk røst den gangen, ikke bare mot lavkarbohydratkurer men den kommersielle slankeindustri generelt.

MFUS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Den eneste riktige Svar med sitat