|
Sv: Ta grep om fettet
Opprinnelig lagt inn av jvb, her.
"Da JEG var ung trodde alle at høyt og ugunstig kolesterol førte til hjerteproblemer, og at man ble feit av å spise fett. Etter hvert innså man at det var motsatt; det ugunstige kolesterolet var et signal på at det var noe galt i kroppen og at kolesterolet faktisk var der fordi kroppen prøvde å fikse seg selv. Å tukle med kolesterolet gjorde bare vondt verre!
Og da skjønte man også at det var mange ting som hadde vært misforstått i mange år: fedme fører ikke til noen sykdom, det er resultatet av sykdom og ubalanse i det metabolske systemet."
Gleder meg til jeg kan fortelle barnebarna noe ala det her... 
Jeg tror ikke det skjer mens vi lever, desverre. Vitenskapen er der. Vitenskapen har vært der i langt over 100 år; William Banting gav i 1863 ut et hefte om vektnedgang som rådet folk til å kutte datidens største karbohydratkilder. Frem til rundt 2. verdenskrig var det common sense at man ble feit av bakevarer og potet. Logikken er slående enkel, intet oppegående menneske vil påstå at vi levde på poteter og korn de millionene av år vi var "huleboere" eller at vi som art har forrandret oss siden jordbruksrevolusjonen for 10.000 år siden eller innførselen av vegetabilske oljer for ca 40 år siden.
(Det eneste som har endret seg er matinntaket, og tilveldigvis har vi -som art- fått kortere, bredere skjelett og dårligere tannstilling [basert på andre homonide dyr samt arkeologiske funn], karies, hjerte- og karsykdommer, fedme, diabetes, og et fjell av andre livsstilsykdommer.)
Alikevel tviholder folk på på brødet og poteten. Poteten fordi alle er oppdratt med at det ikke er middag uten potet, brødet fordi det er såre enkelt å dra frem noen skiver, kline på alltid-myk margarin og.. let's face it, Ha-På, Nøtte, Nugatti og syltetøy er syndefullt herlig nå og da. Fjordland, brød, boller og godteri er alt for lett og billig, mens skikkelig mat krever litt planlegging og tilberedning. Jeg faller for det selv om dagen (har måttet flytte hjem til min far), det er lettere å spise noen brødblingser enn å lage en svær omelett, grateng eller kjøttboller. 
I tillegg er det jo selvfølgelig den Statlige idiotien med nøkkelhullsmerking av Grandiosa og nedsukrede lav-fettprodukter, og folk som Drevon med sine ufyselige personligheter, bedrevitenhet og gudekomplekser som leder godtroende sauer ut på ville veier. De er jo "eksperter" og åh-så-sikre i sin sak, selvsagt vet de best! Statiner, karbohydrater, insulin, blodfortynnende, ritalin, bricanyl, ventoline og paralgin forte til hele befolkninga!
Sist redigert av plastbox : 07-10-10 kl 12:02.
|