Vis enkelt innlegg
Gammel 04-10-10, 11:59   #13
droc
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2010
droc er ny på veien

Sv: Om forbrenningen

Opprinnelig lagt inn av MFUS, her.

Noen stoffer påvirker forbrenningen, amfetamin er en av dem. Nå er jo det å fraråde, men jeg vil uansett bruke det som et eksempel på hva som skjer når man inntar det - for da øker nemlig kroppstemperaturen og kroppen fungerer på alle måter mer intenst (hjertefrekvens og hvordan transport av blod/vann etc i kroppen foregår m.m.)

Det er helt riktig at noen stoffer påvirker forbrenningen. Naturlig skjer dette gjennom hormoner. Gjennom livsstil kan vi påvirke vi hvilke hormoner som skilles ut, og dermed få effekt på forbrenning. For eksempel vil forbrenningen påvirkes negativt hvis man skiller ut mye kortisol og insulin, noe som ofte skjer i sammenheng. Insulin vet de fleste her hvordan man får for mye av. Kortisol skilles ut ved fysiologisk og psykologisk stress. Det er her interessant at langvarig trening (tøff langkjøring eller overtrening for eksempel) kan påvirke kortisolnivåene på en måte som er uheldig. Dette betyr at man kan trene seg til lavere forbrenning! Sult påvirker også kortisolnivået i stor grad, og langvarige forsøk på å spise færre kalorier enn kroppen trenger vil slik gjøre at man reduserer forbrenningen. Sammen forklarer dette hvordan enkelte kan trene mye og spise godt under 2000 kcal/dag uten å miste vekt.

På den positive siden finner vi diverse veksthormoner, adrenalin m.fl. Disse øker forbrenningen. Styrketrening og intervalltrening med høy intensitet og kort varighet har positiv innvirkning her. I tillegg er det mange som spekulerer i at en viss balanse i fettinntak har positiv effekt, her er det mange anektodiske bevis (jeg har også opplevelser i den retning), men dette er omstridt så vidt jeg har forstått.

Ellers vil økt muskelmasse åpenbart ha positiv innvirkning på fettforbrenning.

For å optimalisere forbrenningen kan det derfor virke som om det er lurt å:
- Stabilisere insulinnivåene ved et individuelt tilpasset og styrt inntak av karbohydrater (ketogen diett er et godt alternativ for noen, andre tåler mer)
- Unngå stress, både fysisk og psykisk
- Sove nok
- Spise nok protein til at man kan bygge muskler
- Trene styrke og intervaller
- Innta nok kalorier til at kroppen har det bra

Selv er jeg fryktelig dårlig til å få nok søvn og er litt for glad i lange løpeturer...

Opprinnelig lagt inn av MFUS, her.

Ikke tro alt dere hører/leser...

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Et lite tips:
Nå aner jeg ikke hvem du er, men ditt språk og måten du skriver på gagner ikke din troverdighet. Skal du framstå som kunnskapsrik og få troverdighet blant folk du i utgangspunktet er uenige med bør du bruke mer tid på å skrive i en stil som er mer balansert og nyansert. Du bør også lese gjennom det du skriver for å se etter åpenbare hull i resonnementer og svake ledd i argumentasjonen din hvor du synser eller tar logiske snarveier. Det er litt for lett å finne slike svakheter i teksten din.

droc er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så fett som mulig Svar med sitat