|
Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon
Hva er sunn fornuft?
At skandinaviske borgere skal tolke det mest komplekse fagfeltet innen legevitenskapen etter eget forgodtbefinnende og hva vi velger å tro?
Du finner usedvanlig få fagpersoner som vil tale varmt om lavkarbohydratkosthold, dem har således ofte enorme økonomiske/kommersielle motiver i så måte. Det er derimot mange som jobber innen fagfeltet, nær samlet er dem uenig med de få.
Ser man mot allmennleger så kan dem dessverre for lite om kosthold spesielt.
Lavkarbohydratfilosofien er svært omstridt i fagmiljøet som helhet, med god grunn. Det blir sett på som en alternativ teori - men det finner man mange av da det sågar er leger og spesialister som er åpen for både det ene og det andre (sågar healing og annet udokumenterbart). Dog at en lege er åpen for ett eller annet alternativt betyr ikke nødvendigvis at det ligger noe i det - dem må nødvendigvis forholde seg til det dokumenterbare, nemlig sitt eget fagfelt. En lege kan ikke uten videre se det annerledes, da blir det i så fall en tilleggsnæring - flere leger har dog det i forskjellige retninger (noe som ikke igjen betyr at det dem driver med er noe å satse på).
Husker saken med rockelegen i Bergen som fikk på Iron Maiden konsert mens han hadde vakt, fulgte den saken men hoppet glatt over det at han for noen år siden hadde en tilleggsnæring - hva det dog var orket jeg ikke en gang og lese ordentlig, men var noe med kraftfelt og at han søkte etter dette med noen metallpinner og skulle stoppe kraftfeltet.... Uansett, selv om han mente dette hadde helsefremmende effekt så er det budskapet ikke mer verdt fordi han er en lege, snarere tvert om skulle han som lege tatt avstand fra slikt. Prostitusjon kaller jeg slikt, han utnyttet med det sin legetittel og gjorde med den i bakhånd en næring av noe som faglig sett er helt søkt og bak mål der det ikke har støtte i noe fagkunnskap, han solgte seg dermed til alternative behandlingsformer og med sin tittel fikk han urettmessig suksess og mediaoppslag.
Det er ikke sunn fornuft å ikke tro et fagmiljø med forskning og kompetanse å slå i bordet med, men heller rått sluke enkeltindividers fortolkning på eget forgodtbefinnende - men at det blir slik når noen jo grunnet en kalorireduksjon med et visst kosthold ser det slik, ja det fatter jeg da slik blir dere jo sannhetsvitner.
Men det er ikke mer hokus-pokus enn at det hele er en kalorireduksjon, enhver ernæringsfysiolog kan enkelt og bare basert på grunnleggende ernæringslære forklare dere det hele og hvorfor slankesuksessen kommer - men som sagt, det betyr dog ikke at det er det optimale kosthold da det finnes mange veier til rom og alt lavkaloridietter kan bidra med er slankesuksess, det representerer ikke det sunneste kostholdet.
Så kanskje det ikke var så fornuftig å tenke slik du gjorde likevel - fornuften i din filosofi strider mot et fagmiljø som er ekspertiden på fagfeltet. Hvor fornuftig det må bli...
Du er bare blendet vil jeg si, det er noe annet enn å bruke fornuften.
|