|
Sv: Om forbrenningen
Opprinnelig lagt inn av MFUS, her.
Tør jeg da vise til Olympiatoppens anbefalinger? Hva sier dem? Og ikke bare dem, men hva driver så godt som en samlet verden av utholdenhetsutøvere på med (med ekstremt få unntak - og der kommer igjen det kommersielle motivet frem, de få tjener penger som reklame for lavkarbohydratkosthold fra omstridte kilder).
Utholdenhetsutøvere verden over baserer seg på den beste kunnskap og dokumenterbare råd - de må nemlig søke det beste for å kunne prestere best mulig. Verden er der samkjørt og fagekspertisen er klokkeklar i sin massive enighet, noen få utskudd vill-leder dog mer enn hva godt er (men det er jo det dem lever på og dem er godt tjent med å selge usannheter og skjeve fremstillinger som ikke har verdi også).
Men hvorfor er det da ikke greit for oss som faktisk har tro på lavkarbo å vise til dem mange seriøse kilder og forskninger som viser de gunstige effektene av ett slikt kosthold? Disse kildene avfeies ganske raskt av dere som er anti-lavkarbo og i beste fall anses som vrøl fra forvridde hoder, noe jeg finner en anelse fornæmende. Hva gjør din kilde eller din forskning bedre enn min kilde og forskning?
Av prinsipp er jeg åpen for de fleste forskningartikler, og er faktisk en ivrig leser av både trening.no og andre forum som ikke er lavkarboorientert. Jeg velger også ha ett åpent syn på kostholdet til andre mennesker. Da forventer jeg tilbake at mennesker, og det er inkludert deg, kan ha ett åpent syn og møte meg og mitt kosthold med den respekt jeg har vist, tilbake. Jeg ønsker at vi kan se nyansene i ting og ikke bare svart og hvitt.
Utholdenhetsutøvere verden over baserer seg på ett utdatert kosthold etter min mening, og jeg er faktisk stolt over at noen tør å ta til ordet for at kostholdet faktisk ikke behøver å være slik det "bestandig" har vært. Vi må kunne tørre å ta ett skritt fram i framtiden og være åpen for at det finnes flere veier til rom, særlig når stadig flere toppidrettsutøvere har bevist at det går an å ha ett annerledes kosthold enn hva den etablerte myten tilsier.
Jeg kan ikke se at det finnes ett særlig stort kommersielt grunnlag bak lavkarbodietter. Det må i så tilfelle være for etablerte kostholdsfilosofier som easylife, eurodiett etc, og kurer som baseres på å være kur og ikke livsstilsendringer, og som innebærer bruk av produkter. Ellers må det jo være at verdens bønder har gått sammen i ett spesielt stort konspirasjonsnettverk for å få oss itl å spise mer kjøtt og grønt, og vi spiser jo allerede masse kjøtt da. For å være helt ærlig, så konspiratorisk er jeg ikke 
Sist redigert av Georgine : 04-10-10 kl 09:38.
Årsak: Fikset quote
|