Vis enkelt innlegg
Gammel 03-10-10, 20:35   #7
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Om forbrenningen

Opprinnelig lagt inn av MFUS, her.

Optimal er den dog ikke da positive endringer kunne dem fått i et annet kosthold også om dem hadde kunnskapen til det - dog er det ikke like lett. Vil påstå at det nok kan være enklere å gå ned i vekt nettopp ved en lavkarbohydratkur enn ved mye annet man kan gjøre, det igjen betyr ikke nødvendigvis at vedkommende bør gjøre det akkurat slik.

At jeg skriver om dette har ikke noe med hat å gjøre, men heller det at jeg for deres egen skyld vil ha dere til å innse at dere ikke trenger å se karbohydrater som gift og styre unna alt som inneholder dette (sågar fiber). Det er rett og slett ikke optimalt faglig og derfor kan dere med hell tenke annerledes og åpne opp for mang en matvane dere i dag fra et faglig ståsted utelukker fullstendig.

Jo, men med din kostholdsfilosofi "den eneste riktige", blir jeg en smule skeptisk. Det finnes ikke EN kostholdsfilosofi som er den eneste riktige. Det finnes mange forskjellige kostholdsfilosofier der ute. Noen spiser kun veganer, andre vegetar, andre spiser kun rå mat, og noen spiser kun kjøtt og kun det. Det finnes like mange "den eneste riktige" filosofier der ute som det finnes metoder for å gå ned i vekt.

Kjernen i det hele er hva som er bra for oss selv som individer. Dessuten finnes det en stor strid der ute om hva som egentlig er sunt. Siden jeg har tatt meg tid til å lese nyere forskning er jeg av den oppfattelse av av mettet fett faktisk er en av de bedre næringsstoffene for kroppen vår. Noen andre vil sikkert steile av denne oppfatningen og mene at man kun skal spise flerumetta fett etc. Helt greit for meg. Så lenge man har erfart på sin egen kropp hva som er best.

Det er IKKE bra for meg å spise masse karbohydrater. Ikke engang havregryn som du mener er passe sunt. Jeg rører ikke kornvarer i ukedagene av den grunn at jeg mener korn er farlig for oss og at korn er med på å skape en god del sykdommer i likhet med sukker. Men jeg spiser jo kornvarer, sånn en og annen lørdag da, bare fordi det blir for utopisk for meg å aldri mer spise det. Det er passe bortkasta for meg. Det tar fra meg energi og det kjennes i magen.

Positive endringer kan man få i nesten hvilket som helst kosthold så lenge man går ned i vekt, for alle vet at vektreduksjon også medfører en del andre fordeler automatisk. Og stikk i strid med hva andre måtte mene så mener jeg at man kan gå ned i vekt med å leve på gatekjøkkenmat så lenge man har energiunderskudd (og med forbehold at den som skal gå ned i vekt ikke har en predisposisjon for insulinresistanse), eller å spise kun loff, eller bare sjokolade. Men jeg vil heller si at det handler om å gå ned i vekt på en måte som er bra for kroppen, og spise 1500 kcal i sjokolade og gå ned i vekt er knappest sunt. Det er det heller ikke å spise 1500 kcal og spise ett halvt brød om dagen.

Hvorfor skal ikke en lavkarbodiett være optimalt faglig? En lavkarbodiett baserer seg på rene råvarer av fisk, kjøtt og grønnsaker, for å si det enkelt. Hva er usunt med det? Er det sunnere å spise blandingsprodukter og korn?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat