|
Sv: Om forbrenningen
Jeg hater IKKE lavkarbohydratkosthold, i noen tilfeller kan mennesker oppleve flere helsegevinster med dette kontra deres utgangspunkt. Sterkt overvektige f.eks., og for dem er det en positiv endring.
Optimal er den dog ikke da positive endringer kunne dem fått i et annet kosthold også om dem hadde kunnskapen til det - dog er det ikke like lett. Vil påstå at det nok kan være enklere å gå ned i vekt nettopp ved en lavkarbohydratkur enn ved mye annet man kan gjøre, det igjen betyr ikke nødvendigvis at vedkommende bør gjøre det akkurat slik.
Ofte blir mange fanatiske, dem blir redd bare dem ser en gulrot - det trenger det ikke å være noen grunn til - faglig sett er det i alle fall helt spinnvilt. Så også med f.eks. havregryn som er en sunn kornsort tross masse karbohydrater i seg.
Ekstreme løsninger i form av nærmest totalkutt er lettere å forholde seg til mentalt, derfor er det oftere mentalt lettere med slike løsninger enn dem som medfører begrensninger men ikke kutt i visse matvaner - slik sette r det enklere slik jeg anser det (og dette ligger det bare egentenkte meninger bak, ingen faglige teorier altså) - men jeg mener det er slik med det forbehold at jeg der kan ta feil. I alle fall hadde det vært enklere å kutte ut en matvane helt for meg, og finne noe annet og sunnere i stedet - heller enn å bare begrense en matvane.
At jeg skriver om dette har ikke noe med hat å gjøre, men heller det at jeg for deres egen skyld vil ha dere til å innse at dere ikke trenger å se karbohydrater som gift og styre unna alt som inneholder dette (sågar fiber). Det er rett og slett ikke optimalt faglig og derfor kan dere med hell tenke annerledes og åpne opp for mang en matvane dere i dag fra et faglig ståsted utelukker fullstendig.
|