Vis enkelt innlegg
Gammel 03-10-10, 13:04   #15
Bombus
Medlem

Bombus sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 75
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Wow, her var det liv. Artig!
Mange gode svar til MFUS og gode poenger. Men likevel synes jeg mange her inne er veeldig i forsvarsposisjon. Selv om jeg ser lett at du, MFUS ikke har satt seg særlig godt inn i det du skriver om, er det etter mitt syn ikke til å komme forbi at det er noen poeng der. Du er riktig nok ute å sykle når du skal prøve å bevise dine poeng.

Ett av dine hovedpoeng er at sukker har større betydning enn bl.a. korn og poteter når det gjelder befolkningens generelle overvektsproblemer. Her tror jeg du har rett. La oss tenke oss at vi fjerner alt industriframstilt sukker fra markedet, og alt som det er sukker i. Slik at alle de karbohydrater mennesket spiser kommer fra mel, poteter, frukt og grønnsaker, ingen fra godter, kaker, brus, frokostbalndinger eller andre hel- og halvfabrikata tilsatt sukker. Alle andre faktorer skulle holdes uforandret (aktivitetsnivå ikludert). Ville da befolkningen bli friskere og slankere sånn statistisk sett? Uten bevisst å følge lavkarbo? Jeg tror det.

Et annet av dine hovedpoeng er at noen har tjent penger på GI og lavkarbomisjonering. Det har du jo rett i, men om det er den siden som har tjent mest på slankebehovet tviler jeg sterkt på. Som Aeryth sier har vel GR og andre deler av slankeindusstrien også tjent fett(!) på kalorislankemetoden og har vært big business i mange, mange år. Men jeg må si jeg ble ganske ubehagelig til mote da jeg så denne videoen om High Fructose Corn Syrup (Robert H. Lustig), som viser svært mye skummelt om fruktosens virkninger. Fedon selger jo fruktose til høg kilopris, og i bøkene hans sies det at det er bedre enn vanlig sukker (=vanlig sukker, som er druesukker + fruktose) fordi det har lavere GI. Det har det riktignok. Men det som Lustig sier i vidoen er i nærheten av sannheten, så betyr GI i denne sammenhengen ingen ting for produktets virkning – fruktose er gift og gjør oss syke og fete. Dette HFCS er sukker som er fremstilt av mais og har gått gjennom en industriell prosess for å danne større andel fruktose enn glukose, noe som gjør sukkeret søtere. Dette tilsettes ifølge videoen nær sagt all ferdigmat i USA, for ikke å snakke om brus og godteri. Produktet kom på markedet på 70-80-tallet, som vel er omtrent da overvektsproblemet begynte å vise seg. Dere som ikke har sett videoen, ta dere tid tid til å se den ferdig. Det er skremmende saker. Og for min del falt Fedon noen hakk i min aktelse etter å ha sett den (han tjener sikkert mye på fruktsukkeret sitt. Jeg, f.eks. har jeg brukt det til sylting).

Mye annet jeg kunne ha lyst til å kommentere her, men det blir for langt i denne omgang.

Men altså - jeg lever på lavkarbo og tror på dens gode helseeffekter - prøver bare å få litt balanse her...

Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat