Vis enkelt innlegg
Gammel 03-10-10, 09:35   #4
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Oioioi, fantastisk. Du kommer til et lavkarboforum og forteller en mengde mennesker at de har tatt helt feil og muligens til og med innbildt seg ting, mennesker som har hatt økte helsefordeler som bedre blodverdier, økt energi, blitt friske og eller/fått dempet symptomene fra kroniske sykdommer som diabetes, migrene, ME, MS, crohns, epilepsi, fibromyalgi, irritabel tarmsyndom, candida, hypothyerose, pcos, allergier og ... ja, jeg kunne ha ramset opp i en evighet.
Det er faktisk en fornærmelse mot de mengder av mennesker som har gjort nettopp som du sier; fulgt ernæringsrådene som staten har vært så hjertelige å gi oss helt gratis (men som f.eks Christian Drevon selger dyrt på vektklubben til VG). Mener du at vi som får oppblåst og urolig mage av brød, svimler i høyt blodsukker av frukt, ris og pasta, at vi hallusinerer?

Nei, ingen her mener at poteten alene er roten til alle livsstilsykdommer. Men poteten har fortsatt glorien sin inntakt siden den en gang i tiden reddet nordmennene fra sultedøden, men den er fjernet fra statens liste over anbefalte matvarer. Hvorfor? Den har ingen spesielle ernæringsmessige verdier. Spis én paprika og du får i deg åtte ganger så mye a-vitamin og fire ganger så mye c-vitaminer enn fra 300 gram poteter. Hva er det igjen av poteten, da? Fiber og stivelse? Yay poteten, liksom.
Og kornmat? Se forskjellen på i dag og før, ja, vi er i mindre aktivitet/fysisk fostring enn vi var før, og det er helt klart et problem -men aller mest for smidighet i leddene og det går utover muskelmassen vår, men vi raffinerer også maten vår, tar vekk skallet fra hveten, polerer ris etc.

Det er i grunn rett å sammenligne mennesker med gris og rotter, vi er nemlig omnivorske alle sammen, det tilsier at vi er tilpasningsdyktige. At vi stort sett kan spise alt er ikke det samme som at det er bra for oss. Visste du at man i gamle dager smakte på urinen til grisene for å kjenne om den var søt, etter å ha fetet den opp mot juletider med korn? Det som er groteskt her er at du kan sitte der og påstå at blodsukker ikke har noe signifikant for seg! Vet du i det hele tatt hvordan insulinet virker i kroppen, og hva som utløser en høy insulinutskillelse, og videre hva et konstant høyt insulinnivå fører til? Det hjelper ikke å dra inn slanke, angivelig friske mennesker i regnestykket. Overvektsproblemet er fortsatt økende, og at det finnes flere eksempler på mennesker med bedre karbohydrattoleranse sier lite om den reelle helsen til disse. Å være tynn/slank er ikke ensbetydene med å ha god helse.

Jeg synes egentlig du er mer latterlig enn provoserende. Jeg vet i alle fall for min egen del at helsa mi er reddet takket være et lavere karbohydratinntak og et høyere fettinntak. Blodprøvene mine har stort sett gått fra å være på grensen til begredelige, til å bli flotte, jeg har gått ned godt over tjue kilo og dodga diabetes. Jeg er kvitt en hel mengde livskvalitetsforrigende plager, som migrene, allergier, refluxer og fått en jevnere og sterkere psyke. Og ingenting av dette skjedde før blodsukkeret mitt var stabilisert.
Så kan du liste opp eviglange synsinger så mye du vil. Det er ingen som kommer til å ta deg seriøst når du bare skyter i alle retninger. Du har ingen substans eller sammenheng i det du skriver.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat