Vis enkelt innlegg
Gammel 01-10-10, 21:59   #29
Namba
Seniormedlem

Namba sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Namba er på en erverdig vei

Sv: Får ikke i meg nok fett. Tips?

Mine mest typiske fettkilder er nok smør, bacon, ost, fløte og creme fraiche. Majones bruker jeg også en del av. Jeg er veldig glad i ost, så revet ost og alt som gratineres synes jeg er supert. Jeg steker det meste av maten min for å få det fetere. Sopp trekker til seg mye fett. Fet fisk er jo et kjempebra valg! Fettrikt, naturlig og veldig sunt. Fett kjøtt (kyllinglår mot kyllingbryst, nakkekoteletter osv) gjør det også lettere å få i seg nok fett. når jeg bruker kyllingfilet bruker jeg å steke i ekstra smør og bruker gjerne å lage en fløte/CF saus - og gratinerer med ost og hiver i ovnen. Me loves cheese!! Ostesaus er jo også både godt og fullt av fett. Kokt brokkoli og blomkål kan moses med smør akkurat som nypoteter - og gratineres med ost. Blomkålgrateng (med mye bacon) er godt. Salater kan lages på samme måte som rekesalat, svømmende i dressing (dreamy har en kjempegod skinkesalat på hjemmesiden sin med pisket fløte og majones, jeg liker også cf (med eller uten salatkrydder fra santa maria) som dressing. Å få i seg nok fett synes jeg er lett. En ekstra smørklatt holder lenge.

En god oppskrift jeg er veldig glad i.
Lag squash tagliatelle (søk på carbonara med squash tagliatelle. Der står ideen, og den oppskriften er også veldig god!)
Stek bacon i biter (mye siden dette i hovedsak er proteinkilden). Ta ut av pannen. Bruk pannen og kok opp fløte (jeg bruker ca 1/2 stor squash, to pk bacon og 2-3 dl fløte). Krydre med pepper og ca 2 ts basilikum. Smelt ost i sausen til den blir passe tykk. Kan gratineres og stekes i ovnen eller blandes og serveres som den er. Denne er også god med stekt sopp. Veldig fett og veldig godt!

Namba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LKHF Svar med sitat