Vis enkelt innlegg
Gammel 25-06-04, 08:51   #6
Begod
Seniormedlem

Begod sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 57
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Nå har jeg ikke lest det siste mat og helse , men lavkarbokosthold har ikke en definert grense ( så vidt jeg vet) så det kan godt være 200 gram karbo pr.dag. for en svært aktiv person.

At aktive personer trenger eller kan innta mer karbo uten å gå opp i vekt er vel anerkjent også blant lavkarbodister.

Fagerlis skepisis til å gå under 100 gram karbo dag gjelder kun muskelvekst.

I Følge DVP. så trenger hjernen 60 gram glukose pr. dag. Ca 50% av denne glukosen kan kroppen omdanne fra protein og delvis fett.

De atletene som jeg har lest om i mat og helse driver stort sett kondisjonsidretter , hvor kroppen får tid til å hente energi fra fett.

Ved eksplosiv idrett ( som styrke trening ) forbrennes det kun glukose
under selve treningen , men man får en kraftig forhøyet fettforbrenning i opptil 48 timer etter treningen.