|
Sv: Skoleoppgave om lavkarbo. Hjelp!
Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.
Det er sant som du sier at vi har mer ressurser med tanke på utmarksbeite her i Norge enn det vi bruker. I Norge virker det som vi har mer enn nok av alt, så hvis jeg tror riktig så kan alle spise som de vil her. Det jeg er mer bekymret for er resten av verden. Ikke det at jeg er noen kjempestor miljøforkjemper eller tror at det er realistisk at alle i hele verden skal ha like mye av alt og være like lykkelige, men den stikker litt i samvittigheten når jeg tenker på at jeg kanskje spiser mat som gjør at resten av verden må lide litt mer. Eller?
Det kan vel synes som om vi (dvs de fleste av oss) her i Norge lever i Paradis, syndefall og eplespising til tross. 
Men altså, hvis man skal drodle litt over lavkarbokosthold og ulemper når det gjelder våre fotavtrykk på jorda, kan det være relevant å se på hvor maten og produksjonsfaktorene kommer fra. Du kan jo f.eks. forsøke å undersøke hva kyr, svin og høner og laks spiser. Kommer foret fra kilder i Norge eller er det fraktet halve jorda rundt? Er det korn eller annet fôr som er importert fra utviklingsland? Fryktelig vanskelig og komplekst og alt henger sammen med alt. Men man kan jo velge en vinkling og argumentere for den. Selv spiser jeg i allefall fårekjøtt og vilt med god samvittighet. Oppdrettslaks og svinekjøtt er jeg mest skeptisk til ut fra et miljøsynspunkt.
Ellers er jo det at vi på lavkarbo spiser industrielt ubearbeidet mat miljøvennlig i seg selv.

|