|
Treningspuls
Regner med at Begood vet litt om dette, og sikkert flere også..
Jeg har nå begynt å trene igjen, etter et alt for langt opphold, og grunnen til at det blir opphold er gjerne at jeg begynner for hard. Kjører på med vekter på samme nivå som sist, og legger på fart på kondis apparatene som om jeg igjen var aktiv ballsport-utøver.
Tenkte derfor å forsøke å trene med fokus på puls, for ikke å overdrive hva kroppen kan takle..I alle fall under kondistrening. Kan jeg bruke puls som indikator ved styrketrening, eller vil det at man repeterer og så pauser i mellom "lure" meg når jeg teller?
I følge vanlige utregninger bør jeg ha en makspuls på omlag 195, vet ikke om jeg får til det, da jeg nå sliter svært med å holde "fatburning" pulsnivå nede når jeg løper.. Maskinen sier dette nivået bør være på 130, men jeg kommer "aldri" under 140. (Og klarer jeg å holde 140, føler jeg at jeg trener dårligere, siden det da tar så mye lenger tid før jeg blir varm, vil altså oppp i intensitet selv og..) Hvor "farlig" er det? Kan man ha høy puls i utgangspunket? Og vil dette da forskyve skalaen? Eller betyr normalpuls ingen ting i forhold til den puls man bør ha ved trening? (Er nemlig en noe stresset person i utgangspunktet..klarer f.eks. ikke å gå..må småjogge, helst løpe..Går så sakte ellers..føles som om beina mine er for korte når jeg går vanlig, kommer jo ikke fremover )
Eller ble dette bare forvirrende, kanskje?
Vi får se om noen klarer å tyde hva jeg vil!!

|