|
Sv: Hvor mye kan man spise?
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Jeg tror nok også kroppen trenger mer mat i begynnelsen. Det er en energikrevende prosess å snu forbrenningen til fettforbrenning og alt det som ellers skjer de første ukene. Så ikke tenk på mengde i startern i hvert fall. Men på at du skal spise deg sånn akkurat passe mett, og bli kjent med de signalene kroppen gir. Lavkarbo handler i stor grad om type mat framfor mengde. Kroppen er ikke designet for å spise tilmålte måltider etter et visst antall kcalorier .
Siterer dette med spis deg mett og ikke tenk på så mye annet enn karbohydratene i starten. Kroppen trenger 2-8 uker, av og til lengre for å bli en bedre fettforbrenner, og som gammel GR'er vil du merke at du ikke går opp i vekt (bør ihvertfall ikke det) selv om du spiser mye mer mat (da spesielt fett). Opplever du å være sulten utover de første dagene spiser du sannsynligvis for lite FETT!! Jeg har ikke vært sulten siden jeg startet på lavkarbo og det er en deilig følelse da mat ikke lengre blir så stort fokus.
Jeg spiste veldig mye i 6 mnd - masse fett og proteiner og lite karbo, men gikk ikke ned noe. Derimot gikk jeg heller ikke OPP. Mener dette gjorde at kroppen min fikk vent seg på å forbrenne fett. For å gå ned i vekt må jeg telle kcal, men dette er ikke noe du trenger å tenke på før det har gått lang tid og du evt ikke går ned i vekt i det hele tatt.
Ha tålmod - dette er ikke GR. Dette er en helt ny måte å tenke på og en helt ny måte for kroppen din og lage energi på - derfor tenk langsiktig!
|