Hvis du hele tiden fokuserer på det du IKKE kan spise - og dermed er 90% sikker på at du ikke vil klare å leve på lavkarbo til vanlig etter slanking - er det "holdningen" det er noe galt med. Ikke misforstå - jeg sier ikke at du har feil holdning generelt - men det er svært vanlig at man tar utgangspunkt i at "jeg klarer det ikke" uten at man i det hele tatt har forsøkt. "Jeg klarer det ikke" sier også at du ikke ØNSKER å klare det - og med slike utsagn er man ofte dømt til å akkurat - ikke klare det (Dette kan overføres til alle sider ved livet). (JEG tenker når jeg står i kasse og ser all høykarbomaten andre spiser at "herlighet hvor glad jeg er som har funnet et sunt og godt alternativ til all den føden som har gjort meg så feit og syk!!) Jeg jobbet VELDIG hardt med å finne alternativer for alt jeg syntes var godt i mitt høykarbo-liv. Jeg bestemte meg for at jeg skulle klare å venne meg på de nye smakene som fulgte med. Jeg tenkte mye på konsekvensene på helsa om jeg fortsatte å spise høykarbo, og dermed ble det automatisk litt lettere å venne seg på de nye smakene. Nå synes jeg vanlige søtsaker smaker tja, veldig søtt - og absolutt ikke bedre enn en lavkarbovariant (men som sagt dette har jeg jobbet med bevisst - å innta en holdning som tilsier at litt annerledes blir det - men det skal gå greit). Jeg forstår ikke hvorfor du må/ønsker å drikke vanlig brus i helgene - når det går så fort å venne seg på en lettbrustype? For min del KOSTER det for mye i alt arbeidet jeg har lagt ned med vektnedgang og generell helseforbedring til å drikke en vanlig sukkerbrus. Dessuten har jeg et par erfaringer med at jeg blir styggdårlig i magen, og generell uvel og uopplagt om jeg spiser høykarbomåltid når jeg ikke er vant med det. Du tar dine egne avgjørelser når det gjelder livet ditt. Men det kan være fint å sette opp alle ulemper ved å spise/drikke høykarbo i helgene framfor å finne lavkarbo-alternativer som du kan venne deg på og leve med. Jeg sier ikke at man kan spise/drikke noe annet i spesielle anledninger) Min erfaring er også at begynner jeg først å "skeie ut" i helgene - forplanter det seg ut i uken... og dermed er man på kjøret igjen. Vet du at du har veldig god selvdisiplin og klarer å holde deg til det du har bestemt, er det jo ikke noe problem - men for min egen del har jeg svært liten tillit til min selvdisiplin - og setter all min lit til god planlegging og organisering istedet For å kommentere tilslutt det du sier i første innlegg - jeg var og er tildels fremdeles svært interessert i mat - lavkarbo mat that is. Jeg tenker ikke lengre på alt jeg ikke kan spise - jeg tenker bare bestandig "hvordan kan jeg lage en lavkarbo-versjon av det der?" Jeg har blitt mer opptatt av sunn mat, grønnsaker især, gode smaker, gode råvarer etc. Husk også at det finnes flere varianter av lavkarbo - du MÅ ikke gå på en retning du ikke er komfortabel med i lengden