|
Trening og lavkarbo virker!
Da er mitt lille eksperiment kommet til en viktig milepæl! Siden januar i år har jeg spist variert lavkarbo, jeg har prøvd forskjellige varianter men har fulgt the metabolic diet siden mai, ca. I tillegg har jeg trent lik mengde som jeg pleier, men anderledes og mer riktig. Det som gjør det interessant, er at jeg trente stort sett like mye i 2009, men da spiste jeg et tradisjonelt norskt kosthold...
Resultatet er mindre fett og mer muskler på kroppen. Forskjellen i treningen er at jeg nå trener med høyere intensitet, og gjerne kortere økter. Jeg legger inn mer sprint i løpingen, og løfter lettere vekter med høyere intensitet. Siden jeg kun spiser karbo i helgene, og da et kontrollert inntak, har jeg trent ganske mye i ketose.
Mitt testmål var å se hvordan dette opplegget fungerte på stoltzekleiven opp i Bergen. Resultatet er nesten ett minutt og 20 sekunder raskere i år enn i fjor Jeg veide ca 4kg mindre ved start i år, men hadde mer muskler på kroppen. Dette har jeg målt med en inbody maskin.
Det meste av denne fremgangen vil jeg tilskrive kostholdet. Jeg har funnet en oppskrift som fungerer for min del. Når jeg har fortalt om opplegget mitt til andre tildels godt kompetente personer, bl.a personlig trenere, har de fleste sagt at dette ikke ville fungere. Pers med godt over minuttet, uten å ha vært opp løypen i forkant i år vil jeg si er å bevise at opplegget mitt har fungert. Jeg følte faktisk at jeg hadde mer å gi, og til uken skal jeg jammen ta meg en treningstur og se om det ikke blir pers igjen 
Gjør mindre oppnå mer, spis riktig oppnå mer!!! Jeg føyer meg inn i rekken blant alle andre som har bevist at det kan være lurt å kutte karber hvis man vil prestere. Denne rekken blir stadig lengre, og det er gledelig!
Neste delmål er pers på 3km, i ketose Bare for å gni det inn hos en del skeptikere på jobben.