|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.
Hmja, sånne lukker jeg ørene for ...
Jeg har ikke tatt noe kurs. Har meditert litt, og hørt på diverse guidede meditasjoner og sånt, og lært meg mye selv. Jeg bruker det mest til å gå inn i kroppen og legge merke til den, og det hjelper mot å være alt for mye i hodet og tankene som jeg har en tendens til. Jeg legger merke til hvor følelser og vondter og spenninger sitter i kroppen og holder oppmerksomheten der, og da slipper mye taket av seg selv. Jeg syntes det var vanskelig før, for det tok tid før jeg fikk det til, men nå synes jeg gevinsten blir større og større. Jeg føler at jeg blir balansert av det - både der og da og mer og mer på sikt. Får bedre kontakt med min indre stemme 
Men egentlig er vel det mer det du beskriver at du gjorde i yogaen. Men husker at da jeg leste om buddhismen på religionshistorie (har såvidt vært innom der jeg også for mange år siden ) sto det om f eks å legge merke til glasset man vasket opp, så det er jo også en gammel praksis. Jeg prøver å gjøre det også, men jeg er mer glad i å gå innover enn utover ... Men jeg prøver. Har f eks begynt å sette meg på en benk i parken (eller som i dag med ryggen mot en trestamme) og lukke øynene, høre på lydene rundt meg, kjenne hvordan høsten lukter, og hvordan sola varmer.
Var det noen som sa enkle korte svar? 
Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.
Jeg tror norske medier (i alle fall avisene) gjør litt sport av å gi mikrofonen til, for å si det pent, "fargeklatter"? Gjerne folk helt i ytterkantene av forskjellige meningsspektrum - Nabintu får snakke om hvor fæle norske kvinner er mot mennene sine, Nina Karin Monsen får vræle fra seg om prøverørsbarn og ekteskapslov, og så har vi en prinsesse med en engleskole og en snåsamann hvis mening blir hentet inn i tide og utide... blir rart å skulle dømme religionsvitere som gruppe på grunnlag av ei dame som faller inn i dette menasjeriet. 
Hehe. Jeg syns egentlig at debatten om Märta har blitt litt merkelig. Det som faktisk er problemet er at vi har statsreligion og at hun som medlem av kongehuset automatisk tilhører kirken, på en måte. Men jeg mener at alle skal kunne velge sine egne religiøse/spirituelle praksiser. Og selv om jeg ikke er en stor tilhenger av misjonering, så bør også andre trosretninger enn kristendommen få lov å spre sitt budskap. Märta bryter, så vidt jeg vet, ikke loven. Og en religionsviter burde vite bedre enn å si at de fleste religiøse prøver å være gode og fromme og gjøre godt i samfunnet, mens Märta er en heks som prøver å skade andre. Det finnes mange eksempler på religion brukt som maktmiddel og som grunnlag for å skade andre. Og det finnes ingen vitenskaplige bevis på at spiritisme skader noen. Dersom man velger å bruke begrepet spiritisme. Men ja, media liker disse "viterne" som kanskje burde vært beskyttet mot seg selv. (ja, hva var det du sa om korte, enkle svar Frøy?)
Jeg tror jeg skal på biblioteket og se om de har noen bøker om mindfulness. Kan virke som noe jeg har nytte av. Tusen takk for at du delte erfaring med meg Frøy! 
|