|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.
Jeg blir bare fryktelig provosert av ho der kjærringa som kalla seg religionsviter. Studerer master i rel.vit hvis noen lurer.
"Dette handler om spiritisme, heksekunst og magi som har til hensikt å kontakte såkalte døde og drive med åndemaning. Det står i en sterk kontrast
til religionene som søker Guds godhet til å få hjelp til å bli bedre mennesker i samfunnet."
Sitat fra dagbladet. Lurer veldig på hvordan noen kan være såkalt død. Det er bare så provoserende at hun får være den som uttaler seg i media om religion. Tror egentlig hun er sprøyte gal! Måtte bare få det ut.
Hmja, sånne lukker jeg ørene for ...
Sitat:
Var på et seminar om mindfulness i dag. Synes det var interessant. Jeg hadde tenkt å være med på et kurs i det da jeg bodde i Tromsø. Gikk på et depresjonsmestringskurs ved studentrådgivninga. De anbefalte å ta det kurset også. Jeg synes det er interessant. Men jeg synes også det ligner veldig på den type meditasjonsøvelser vi gjorde i yogaen i India. Men der var det ikke fokus på å være oppmerksom også i hverdagslige aktiviteter. Jeg kunne tenkt meg å prøve, men er usikker på om det er noe man bare kan gjøre på egen hånd. Har du tatt noe kurs, eller bare lest om det? Hjelper det på din psykiske helse?
Jeg har ikke tatt noe kurs i akkurat det, men har gått på kurs der jeg har meditert, og hørt på diverse guidede meditasjoner og sånt, og lært meg mye selv. Jeg bruker det mest til å gå inn i kroppen og legge merke til den, og det hjelper mot å være alt for mye i hodet og tankene som jeg har en tendens til. Jeg legger merke til hvor følelser og vondter og spenninger sitter i kroppen og holder oppmerksomheten der, og da slipper mye taket av seg selv. Jeg syntes det var vanskelig før, for det tok tid før jeg fikk det til, men nå synes jeg gevinsten blir større og større. Jeg føler at jeg blir balansert og rolig av det - både der og da og mer og mer på sikt. Får bedre kontakt med min indre stemme, og min egen kropp
Men egentlig er vel det jeg skriver om mer det du beskriver at du gjorde i yogaen. Men husker at da jeg leste om buddhismen på religionshistorie (har såvidt vært innom der jeg også for mange år siden ) sto det om f eks å legge merke til glasset man vasket opp, så det er jo også en gammel praksis. Jeg prøver å gjøre det også, men jeg er mer glad i å gå innover enn utover ... Men jeg prøver. Har f eks begynt å sette meg på en benk i parken (eller som i dag med ryggen mot en trestamme) og lukke øynene, høre på lydene rundt meg, kjenne hvordan høsten lukter, og hvordan sola varmer.
Var det noen som sa enkle korte svar? Sorry hvis det ble litt dårlig formulert, er trøtt.
Sist redigert av Huldr : 21-09-10 kl 23:57.
|