Vis enkelt innlegg
Gammel 21-09-10, 23:01   #3552
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Hahaha. Liker at det har blitt en skikkelig språkdiskusjon her. Jeg har et til spørsmål om og/å. Skulle skrive noe om fra engelsk, sånn at jeg er sikker på at jeg har begrepene på plass. Jeg skrev; "Vi trenger konsepter/begreper for å kognitivt kunne organisere verden." Er dette riktig? For å'en er da infinitivsmerke til kunne? Eller burde jeg skrive "Vi trenger konsepter/begreper for å kunne organisere verden kognitivt."?

Språkdebatt er gøy

"Vi trenger konsepter/begreper for å kunne organisere verden kognitivt."

lyder best og mest riktig i mine ører, men du kan også skrive om den første setningen til å bli smidigere og slippe å splitte infinitivet hvis det er ønskelig:

"Vi trenger konsepter/begreper for kognitivt å kunne organisere verden."

Men uansett synes jeg det høres unødig tungvint og kronglete ut på norsk. Det er mye lettere å forstå meningen i setning nr 1, og mer poengtert også synes jeg

Splitte mine infinitiv

Sist redigert av Huldr : 21-09-10 kl 23:06.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt