|
Sv: Gastro- øsofageral refluks. Noen som har det her inne?
Virker som det er mange erfaringer mht refluks her, så jeg prøver:
Hei,
Jeg er en 25 år gammel mann (ca 189 cm høy/ 97 kg) som sliter med en reflukssykdom.
Det begynte vel reelt sett for ca 4 år siden, da jeg opplevde sterkt ubehag i v.bryst og var bekymret for at det kunne være noe med hjertet. Jeg tok EKG med og uten belastning og ultralyd, men heldigvis ble hjerteproblemer utelukket. Etterhvert forsvant disse plagene mer eller mindre av seg selv. Neste steg var da gastroskopi som jeg tok i juni 2007. Det ble da påvist en svekkelse av lukkemuskelen- et problem jeg forstår ikke er uvanlig.
Det som imidlertid ser ut til å være litt spesielt i mitt tilfelle er at jeg ikke har hatt den vanlige halsbrannen, men isteden enorme mengder med raping. Jeg er litt usikker på når symptomene begynte å komme, men jeg vil nok anslå at det kom gradvis høsten 2007.
Ettersom jeg er student blir det mye lesing og skriving på PC, og det er da problemene er på det verste. Det er for meg blitt normalt å rape ca 2-3 ganger i minuttet så og si hele dagen mens jeg sitter slik. Altså rundt 150 rap i timen på det verste. Dette er selvfølgelig svært plagsomt og det svekker konsentrasjonsevnen. Jeg vil ikke klare å yte 100 % i arbeidslivet dersom jeg har det sånn.
For å beskrive problemet litt nærmere: Heldigvis er ikke rapingen høylytt, jeg pleier å beskrive det som en "innvendig rap" som vanskelig legges merke til av andre med mindre man er klar over det. Dette er imidlertid en liten trøst når det er plagsomt og forekommer så mange ganger om dagen. En rap forfølges gjerne av en kort periode med lettelse, men det går bare 20-30 sekunder til behovet igjen oppstår og jeg føler behov for å bøye meg fremover for å presse luften opp.
Det er ikke alle dager som er like ille, og jeg har også hatt perioder på opptil to uker hvor problemet har vært fraværende, men det kommer alltid tilbake. Det eneste som garantert stopper rapingen er det følgende: trening, spising, å ligge ned på ryggen/lene seg bakover. Etter det jeg har lest er også dette ganske uvanlig, ettersom mange opplever halsbrann i forbindelse med måltid og når de ligger. Disse aktivitetene hjelper imidlertid bare en kort stund/mens jeg holder på, rapingen kommer tilbake etterpå.
Jeg har selvfølgelig tatt opp problemet med min fastlege flere ganger. Jeg føler at han forstår min frustrasjon, selv om det nok kan være vanskelig å forstå at jeg faktisk har en så høy frekvens på rapingen. Han har gitt meg flere ulike piller (zantac, esopral etc), men det har ingen effekt. Jeg har også prøvd andre ting som å bygge opp sengen, holde meg unna diverse matvarer, sluttet å spise brød etc, men det har ikke hatt noen stor effekt. Jeg har også prøvd akupunktur og vært oss osteopat, men det hjalp heller ikke.
Det er selvfølgelig svært kjedelig å vite at jeg kanskje må slite med dette resten av livet, jeg har derfor også snakket med min fastlege om operasjon, men han avviser det som altfor risikofylt. Jeg tviler ikke på at det er klokt å være forsiktig når det gjelder operasjon, men jeg tenker at vel også må være en risiko knyttet til å gå med en slik irritasjon nede i spiserøret.
Dersom noen har lignende problemer eller kjenner til dette er jeg meget interessert i å høre om dette. Spesielt dette med operasjon som jeg har begynt å tenke mer på i det siste, jeg har blant annet lest at det har blitt gjort fremgang på dette område i det siste (laproskopi), men det er vel fremdeles ikke noe enkelt inngrep.
|