|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av nellie, her.
Vimsen85: Skal du evt påpeke orddelingsfeil for den som gjør de sin skyld eller for din egen?
Hehe. Kanskje for min. Men kjenner mange som orddeler mye. Jeg leste CV'en til venninna mi en gang og den var full av orddelingsfeil og skrivefeil. Jeg sa det. Og så hjalp jeg å rette den. Og der følte jeg at jeg faktisk gjorde en god gjerning. For jeg tror at eventuelle arbeidsgivere også ser på språket i en CV. Men ja, jeg syns det er irriterende.
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Eller jeg sa det til hun? *grøss*
Opprinnelig lagt inn av Furine, her.
Hihi! Godt å sjå det er fleire som har problem med skrivefeil. Eg får litt åndenød av det, spesielt når eg ser DEI grisefeila blant dei mest populære bloggane i landet. Isj!
Jeg lærte på universitetet (NÅR jeg gikk på engelsk) at det faktisk ikke er ukorrekt å si for eksempel NÅR/DA om hverandre. Eller si ting som "they was" fordi folk snakker sånn. Og alle måter mennesker snakker er gramatisk korrekt. Men siden man som oftes bare studerer skriftspråk, blir slike regler opprettholdt. Det er vanskelig å begynne å studere ord- og setningsstruktur i muntelig språk. Poenget er at noen av disse tingene er estetiske ting. Hva som blir sett på som "finere". Men og/å og orddeling er alltid feil. Uansett. Orddeling er feil når man skriver dialekt og.
Syns at det er veldig stygt å si sjøttkake og hamburgersjede. Men det er også en naturlig språkutvikling.
Noen som leser korrektur på innleggene mine nå?
Men jeg lurte på noe med bruken av og/å her for en stund siden. Men kommer ikkje på hva Ja, det var kanskje noe sånt som "jeg skulle i bakken og grille pølser med vennene mine". Er det korrekt? For det er to setningsledd og da skal det være og? Eller er det bare en setning og skal man bruke å? Er ikke perfekt 
|