|
Sv: Hvorfor går jeg ikke ned mens jeg ammer?
Opprinnelig lagt inn av jvb, her.
Noe av poenget med et diskusjonsforum er at jeg ikke skal legge frem dokumentasjon for begge parter 
Jeg trenger ikke lese noe forskning på det - det er jo sunn fornuft at vi har mer miljøgifter i kroppen nå enn for noen tusen år siden. (Selv om de var litt uforsiktige med bly i romerriket)
Det som det derimot stod var at med mindre man var utsatt for utslipp eller annen eksponering for miljøgifter hadde det ikke ført til noen problemer med barn etter amming.
Det høres også fornuftig ut av hvis man slanker seg og mister mye fett så frigis det noe mer miljøgifter enn om man stod stille (eller la på seg). Men jeg tror IKKE at å gå ned en kilo eller to i uka mens man er på ketose kan likestilles med å bli eksponert for utslipp. Dessuten er det heller ikke logisk å anta at ALLE de "ekstra" miljøgiftene som blir frigjort havner i morsmelken.
Hvis man er ulykkelig overvektig så tror jeg at det å være i ketose har en positiv psykisk effekt som gir mor mer overskudd, bedre selvfølelse og følelsen av mestring av vektproblemet. JEG tror dette lett kan veie opp for de påståtte ulempene. Et ketogent kosthold med bra fett vil uansett være særdeles gunstig med tanke på styrken i cellemembranene, som på ammehjelpens råd om å gå for plantemargarin, ville bli veikere. Bra cellemembraner vil være mer motstandsyktige mot oksidering og miljøgifter.
Ellers er vi helt enige om at morsmelk er det beste alternativet uansett, for de som får det til.
Hei hei, jeg er enig med deg at moderat vektnedgang er bra.
Men av egen erfaring hadde jeg ALDRI fikset å være i ketose når jeg ammet.
40% av morsmelken består av karbohydrater, og jeg HUNGRET etter kabohydrater da jeg ammet som værst. Jeg passet på å spise lavglykemisk, bakte lavkarbobrød og spiste og koste meg 
Har gått veldig bra det og -
Men det som jeg savner er forskning på nettopp dette, og på gravide og kosthold. Man er jo så opptatt av og nøye med hva man ikke skal spise som kan skade barnet, men det er veldig lite fokus på hvor viktig det er å ha et stabilt blodsukker! Tenk om noen som er inne i denne tankegangen hadde forsket på dette, hvilket fett er bra å spise, karbohydrater etc. Det er det behov for.
|