|
Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?
Jeg har egentlig ikke noe godt svar til deg (har ikke lest artikkelen enda), annet enn at jeg er usikker. Om de er rasister vet jeg ikke, om de har utført rasistiske handlinger er noe helt annet. De er offentlige personer, så hva jeg vet om dem, hvorvidt dem er rasister eller ei kan jeg ikke si noe på. Det at jeg synes Frankrike har vist rasistiske holdninger til Rom-folket betyr ikke at jeg sitter her og sier at alle i Frankrike er rasister eller at dem som har utført selve handlingen er rasister.
Jeg tenker generellt mer på om det er moralsk galt å behandle andre personer slik...det var der det "stakk" hos meg. Å sende ut personer fra Norge som oppfører seg, er lovlydige og stort sett er bra mennesker er moralsk galt. Så kan man jo lure på hvorfor dem ikke får opphold her i landet, mens mange som ikke burde fått lov å vært her får lov å være her.
Jeg er nok ingen politiker, så hvorvidt det fungerer å diskutere disse tinga med meg kan nok diskuteres Jeg diskuterer nok med følelsene og ikke fakta i alle tilfeller. Spesielt i situasjoner der det handler om mennesker, der hvor dem blir behandlet helt forferdelig. Da er det ikke viktig for meg hvorvidt dem faktisk har gjort noe galt eller ei - alle har rett på en ordentlig behandling fra det offentlige. Om de er her eller i andre land ulovlig så sier det seg jo selv at dem til slutt blir sendt ut av landet, det er slik reglene er, men er det lov å gjøre det på den måten Frankrike gjorde? Å knuse alt av personlige eiendeler?