|
Sv: ADHD hos voksne
Opprinnelig lagt inn av Hunne, her.
Dette vet du sikkert, men jeg føler for å påpeke at ADHD har ingenting med intelligens å gjøre. Overhodet!
Vet da det. Poden kunne både lese, skrive samt løse matematikkoppgaver som lå OVER 1 klassepensum da han begynte på skolen. Men da han begynte på skolen ble læresettingen for ham helt feil og han ble bajas. Tør påstå at han tilbragte mer tid inne hos rektor og ute på gangen enn det han var i klasserommet. Jeg forstår lærerene som kastet ham ut av klasserommet veldig godt. Han ødela jo læresituasjonen for de ANDRE elevene. Men nå er det jo en gang slik at man lærer ikke så mye i en krok inne hos rektor eller ute på gangen. Så han skled rett ut og klarte ikke etablere noen gode lærerutiner. Det han lærte lærte han hjemme da han fikk ALL oppmerksomhet.. "En-til-en"-læring hadde de ikke muligheten til på skolen, det sier seg selv. Det ble alt for ressurskrevende. Han går nå i 10 klasse. Kan ikke skrive annet enn store bokstaver. Matematikken er på 4-5 klassenivå. Men GJETT hvem som er megaskarp i andre sammenhenger. Han er fabelaktig i ting som han interesserer seg for. Spør ham om verdensrommet, i naturfag generelt har langt langt større forståelse enn alle de andre i klassen og i engelsk mener de at han både snakker omtrent feilfritt og har en enorm grammatikkunnskap!. Men det er innen data han er fabelaktig. Til og med rektor kom til ham med en ødelagt laptop og spurte om han kunne klare berge filene som lå på HD. Gutten min ordna opp. Skolen hadde 12 pc'er som hadde gått ad undas og hadde derfor skaffet seg 12 nye pc'er. Guttungen triksa og miksa slik at 12 ødelagte pc'er ble til åtte fungerende!
MEN dette som han mestrer og kan det teller ikke når han skal ut i videregående for det er ikke det som er pensum... Bortsett fra engelsken da..
Opprinnelig lagt inn av Hunne, her.
Skaffe diagnoser? Som i å la flest mulig barn med forskjellige diagnoser/syndrom få plass ved skolen? Jeg hadde hatt problemer med å jobbe i et miljø med så dårlig yrkesmoral og etiske holdninger.
Det var ikke dårlig yrkesmoral, men tvert imot omsorg for elevene som lå til grunn for det som ble gjort. Uten ekstra ressurser så er det nok mange elever som tilbringer skoledagene inne hos rektor eller ute på gangen. LITE læring der vil jeg påstå. NÅ får guttungen min hjelp. Vi følges opp av et team sammensatt av kommunen kalt innsatsteamet, en gruppe ala "Supernanny" som drar fra skole til skole for å hjelpe lærerne å tilrettelegge skolegangen til barn som trenger det. Vi har ukentlige møter hvor en sosionom, et par spespedder, lærere og poden er med. Guttungen min trives nå på skolen, han får planer som er tilrettelagt ham og han blomstrer når han mestrer! De andre elevene har 3-ukersplan.. Han har time-til-timeplan. Dvs at han i starten av hver time får vite hva han skal gjøre den timen. Lengere tidsperspektiv har han ikke.. Men det funker! Han lærer, bare synd hjelpen kom så seint.. Men, det MÅTTE en diagnose til før han fikk hjelp, selv om alle var fullstendig klar over at ting ikke var slik det burde. MEN så var det dette med for lite ressurser.
Sist redigert av Kanutten : 19-09-10 kl 10:41.
|