|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.
Forsikringa vil framleis gjelde, men dersom du har gått over køyregrensa så vil du kunne risikere reduksjon i erstatningsbeløpet dersom det oppstår skade som dei skal erstatte. Her har eg saksa frå Forbrukerportalen:
"Sikkerhetsforskrifter
Det er en hel rekke sikkerhetsforskrifter som må overholdes for at bilforsikring skal være fullt gyldig. Som eksempler kan nevnes krav til bilens vedlikehold og tekniske stand, låsing og oppbevaring av nøkler, overbelastning, gyldig førerkort og øvelseskjøring for å nevne noen. (...)
Merk deg at selskapet kan foreta en forholdsmessig reduksjon i forsikringsutbetalingen ved overskredet kjørelengde. Har du en forsikret kjørelengde på 8000 km i året, og det ved skade viser seg at du har kjørt 16000 km i avtaleperioden, kan utbetalingen bli redusert i forholdet mellom den premie du har betalt og den premien du skulle ha betalt for en forsikring på 16000 km. Men erstatningen kan bare bli nedsatt hvis det er en sammenheng mellom overskredet kjørelengde og forsikringstilfellet."
Lykke til m bilen 
Det var det jeg håpet på, takk skal du ha! Da fortsetter jeg bare å kjøre. Har ikke hatt bruk for forsikringen de snart åtte årene jeg har hatt lappen, så jeg regner med at jeg ikke kræsjer den neste måneden.