|
Sv: ADHD hos voksne
Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.
Jeg er også på vestlandet. Det regner ca like mye per år her som i Bergen. Vi gikk som regel ut kl 11:30 og var ute resten av dagen. Hvis det var veldig kaldt eller vått, så gikk vi kanskje inn kl 14. Av og til var vi ute en time før lunsj også hvis barna ville det og vi ikke hadde noe planlagt. Hvis det bare var litt yr, så var vi ute likevel. De fleste ungene elsker jo å leke ute og foretrakk å være ute. Og litt vått betyr bare at man kan lage sølekaker og slikt og fytti som de koser seg da. Huff, av og til måtte de spyles. 
Og så var vi heldige som hadde en gymsal vi kunne bruke så mye vi ville så lenge ingen andre brukte den. Og barneskolen brukte den ikke så mye. Så tok ofte med en gruppe på 8 om gangen og fikk litt energi ut av barna. I gymsalen hadde vi 8 trehjulssykler og de likte godt å sykle rundt på dem. Og så lagde vi ofte "hinderløype", det elsket de. Klatre opp på en høy sprangkasse og hoppe ned på tjukkas, "springe i myr" på tjukkas, klatre i ribbeveggen, rusje ned en benk som var satt opp mot ribbeveggen, slå kråke bortover matte og slikt. Vi hadde masse matter rundtforbi der de kunne falle utenfor selvfølgelig.
Og det var noen som hadde stort behov for å bevege seg, og de fikk som regel være med opp i gymsalen først. Og de ble lettere å håndtere etterpå. 
Det tok ikke lang tid før barna begynte å forbinde meg og gymsal og meg og ute med diverse leker. "Fisken i det røde hav", "hauk og due", tikken, "Bjørnen sover", krig, trafikklyset og sånt. For første gang i livet mitt gikk jeg faktisk ikke opp i vekt. Jeg gikk ned 5 kg mens jeg jobbet i barnehagen - uten å spise noe særlig annerledes.
Poenget mitt er at det er mye personalet kan gjøre for å få energi ut av ungene i stedet for å påstå at de trenger ekstra oppfølging. Det er ikke unormalt at en unge har mye energi og ikke vil sitte stille. Men det krever jo at personalet må leke litt de også.
4-500 kvm hørtes lite ut... Vi hadde ca 1200 kvm (regnet ut på kart.gulesider.no), pluss en fotballbane vi også hadde lov til å bruke. 30 barn på 4-500 kvm blir vel litt vel trangt? Ikke mye de kan bevege seg da.
30 barn på 500 kvm virker bra det.. Det er det samme som 3 barn i stua vår som er på 50 kvm.. Da vil jeg si at de har mye rom rundt seg.. Men nå skal det også sies at kyr har bedre vilkår enn barnehagebarn... Bror er kubonde og mamma jobbet i sin tid i barnehage og ho ble helt oppgitt over at kyr skulle ha så mye bedre komfort enn unger..