Vis enkelt innlegg
Gammel 15-09-10, 09:49   #3
Fjasnissen
Supermoderator

Fjasnissen sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 49
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Ketolysefilosofien min ... funker det?

Hei dekar, og velkommen.

Du sier du har en BMI på 27 og har trent styrke aktivt siden du var 15. Det vil (i mitt hode) si at du har en del muskler på kroppen, noe som gjør at du ikke kan ansees som overvektig (altså BMI over 25 eller no). 15 kilo er ganske mye hvis mesteparten av deg består av muskelmasse. Men det skal jeg ikke legge meg borti.

Du ramser opp ting som du spiser som er lavkarbo (kylling, egg, svin, ost, skinke). Hvis du skal være på en ketogen diett så er det viktig å huske at du skal ha i deg nok fett også. Ikke velg kun de tradisjonelt "magre" matvarene (kylling og svin), få i deg litt entrecote (godt med fett) også. Ser dessuten at du ikke nevner grønnsaker her. Grønnsaker må være med, og i ketolysekuren skal de fleste karbohydrater komme fra grønnsaker. Nå bør det vel legges til at grønnsaker bør høre hjemme i de fleste kosthold.

15-30 gram karbo om dagen kan være det som skal til for å holde seg i ketose. Enkelte er i ketose på 50 gram om dagen også, men dette er, så vidt jeg forstår, helt individuelt. Om du skal kjøre ketolysekuren (og ikke en egen lavkarbovariant som allikevel holder deg i ketose) så skal du ned til under 20 gram karbo om dagen.

Jeg vil anbefale deg å lese boka til Torkil (enten kjøpe eller låne på biblioteket) for å få en dypere forståelse av kuren. Det finnes ting man må passe på i tillegg til å holde karbnivået nede. [Edit: Gah. Ignorer denne. Jeg så ikke at du hadde lest boka før jeg leste over innlegget ditt igjen]

Jeg veit jeg ikke svarte på alt her, men jeg prøver å ikke svare på ting jeg ikke vet noe om (som om trening vil få deg raskere i ketose, noe jeg ikke tror det gjør, men det øker effektiviteten på kuren - for de aller fleste). Men jeg håper allikevel at svarene mine har hjulpet litt.

Jeg veier meg forøvrig en gang i uka. Fast dag, fast tid på dagen. Det gir meg et greit bilde av hvordan framgangen er på sikt (siden vekta flyr opp og ned i løpet av en dag).

Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat