Vis enkelt innlegg
Gammel 06-09-10, 17:38   #1
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Drevon er på ferde igjen

Nettmøte med Drevon igjen.

Jeg synes det er underholdende å lese hva Drevon svarer på nettmøter, men samtidig utrolig tragisk.

Sitat:

Diabetes av poteter og pasta?
Innsendt av: Kari, 05/09 - 2010 kl. 17:45

Hei, hvis man er normalvektig, kan man få diabetes type 2 av å spise mye raske karabohydrater som f.eks poteter og pasta? Eller er dette bare tull?"

Hei, Det er vel 20 % av de som får diabetes type 2 som er normalvektige. Vi vet relativt lite om hva årsakene er til at disse personene får diabetes. Det er få holdepunkter for at sukker eller raskt absorberbare karbohydrater i kosten er årsaken til diabetes hos normalvektige. Hilsen Christian A. Drevon

Og på neste spørsmål svarer han dette:

Sitat:

Forebygge diabetes?
Innsendt av: Ole, 05/09 - 2010 kl. 18:01

Hei, jeg har hørt at havregryn, for eksempel iform av havregrøt, bidrar til stabilt blodsukker og kan forebygge diabetes. Stemmer dette? "

Hei, Vi vet ikke om spesielle matvarer som havregryn kan forebygge utvikling av diabetes, men en normal kroppsvekt og grove kornprodukter ser ut til å kunne bidra til et stabilt blodsukker. Hilsen Christian A. Drevon

Nå må han se å bestemme seg. 20% av de som får diabetes er normalvektige... Viktig med stabilt blodsukker... Det er få holdepunkter for at sukker eller raskt absorberbare karbohydrater i kosten er årsaken til diabetes hos normalvektige...

Og denne her da... H*n sier jo at det hjalp med lavkarbo, men Drevon mener at fornuftig behandling betyr å peise på med insulin?

Sitat:

what to do???
Innsendt av: sukkerdilla, 05/09 - 2010 kl. 23:05

jeg er 28 år. slank og har alltid vært det, men har et blodsukker på langt over normalen. en fastlege fanget dette opp og da lå jeg på 17, gikk på null-karbodiett en måned og hadde da 7, som var en verdi fastlegen min ville jeg skulle havne på. jeg haaaater denne livsstilen, jeg klarer ikke å holde på den, jeg sprekker som om jeg var en narkoman og gumler potetgull og brød som en gal. nå har jeg gitt opp, nekter å gå til legen min og spiser hva jeg vil for ellers blir jeg kjempedeprimert. jeg er bittelitt mer forsiktig med sukker men klarer ikke gå over til egg og bacon istedet for brød. jeg skulle vært til sjekk hos legen for 3 måneder siden men tør ikke nå lenger for da får jeg bare kjeft, så jeg holder meg unna. jeg er absolutt ikke overvektig og skal ikke slankes men har vært ekstremt glad i snop, brus, brød og potetgull hele livet.. har levd sånn frem til februar i år.. hvordan kan jeg snu dette? det hjelper ikke å si at jeg kan bli blind, syk, død osv.. har vært hos øyelege og alt er bra der,og resten klarer jeg ikke å ta seriøst dessverre. jeg ser tynn og bra ut men er vel råtten på innsiden.. jeg har blodsukkerappart for å følge med, men vil ikke bruke det lenger og jeg har også en boks med metformin som snart er tom.. hvordan kan jeg klare å komme på rett kjøl?? innerst inne vet jeg jo at det er farlig å fortsette sånn her.... i tillegg opplever jeg ekstreme negative holdninger fra familie og venner, hvor sukkersyke sees på som en livsstilssykdom for de svake, fattige og feite....derfor kan jeg heller ikke prate med de om det, eller vise kostholdsendringer for de.. "

Hei, Det finnes flere typer diabetes enn type 2, og du har sannsynligvis en type 1 diabetes. Det er etter min mening ikke riktig å sette deg på en lavkarbo diett. Det var slikt man gjorde i den perioden man ikke hadde insulin tilgjengelig. Dersom din fastlege ikke har noe annet opplegg en lavkarbo og kjeft og tilby deg, ville jeg skiftet fastlege til en som er villig til å finne hva slags stoffskifteforstyrrelse du har, og dertter setter inn en moderne og fornuftig behandling. Lykke til! Hilsen Christian A. Drevon

Og så ser jeg at Kitt har vært inne og køddet litt med ham.

Sitat:

Frisk/symptomfri
Innsendt av: Kitt, 06/09 - 2010 kl. 08:51

Noen sier man kan spise seg frisk fra dia2, men det går vel ikke? Man kan spise seg symptomfri, men ikke frisk? Så lenge jeg spiser lavkarbo, har jeg HbA1c godt innenfor normalområdet. Spiser jeg etter Statens anbefalinger, må jeg ta masse medisiner og har en HbA1c på 8.5 Men uansett har jeg jo en dia2. Jeg er ikke frisk den ene måneden og syk igjen den neste, liksom!"

Hei, Jeg kjenner ikke ditt hele sykdomsbilde, men dersom det er overvekt som er årsak til din diabetes type 2, så kan man ofte bli frisk ved at man går ned i vekt. Det skal ofte ikke så mange kiloenes vektreduksjon til før man får en betydelig givinst i forhold til sitt blodsukker. Lykke til! Hilsen Christian A. Drevon

Sorry Kitt, du fikk ham IKKE til å innrømme at man kunne være symptomfri. Men du skal ha for forsøket!

Og så er det kanskje Licota som har vært på ferde her?

Sitat:

Forskning
Innsendt av: Kari, 06/09 - 2010 kl. 10:20

Hei, Diabetesforbundet hevder at fett er årsaken til diabetes. Kan du henvise til forskning som underbygger dette? Sunn fornuft tilsier jo at sukker er synderen, så det hadde vært interessant å lese noen kilder på dette."

Hei, I biologien og medisinen er det ikke alltid den umiddelbare assosiasjon som kommer nærmest sannheten. Det er en rekke studier som viser at den vanligste årsaken til diabetes type 2 er overvekt/fedme. Det vil si at kroppen ah et stort overskudd av energi i form av fett. Du kan lese om dette mange steder f eks et kapittel skrevet av en av våre fremste eksperter på diabetes professor og overlege Kristian F. Hanssen i Mat & Medisin, 2007, utgitt av Høyskoleforlaget. Hilsen Christian A. Drevon

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat