|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av fettnurket, her.
Et spørsmål i natten- jeg er usikker på hvor mye jeg egentlig trenger å gå ned i vekt. Jeg er 175 cm høy og veier nå 121 kilo- og ja det høres MASSE ut, men jeg SER egentlig ikke så stor ut. Idealvekten min er i følge legen 83 kilo, da burde jeg jo i teorien ta av 40 kilo..? Jeg har snakket med med-slankere som ikke kan begripe hvor disse 40 kiloene skulle kommet fra, de henger hvertfall ikke på kroppen min. Jeg aner ikke om det virkelig er rett eller om jeg da kommer til å se avmagret ut, vanskelig å vite når man aldri har vært normalvektig..
Hvordan har deres erfaringer med idealvekt kontra reell vekt vært? Er idealvekten deres i det hele tatt innen rekkevidde uten at man ser avmagret ut?
Dette er fryktelig individuelt, og har med så mange faktorer å gjøre at det ikke finnes et fasitsvar. Det kan påvirkes av alt fra muskelvekt og skjelettstørrelse (om du er grovbygd, altså har stor "ramme"), hvor gammel du er, om du har født barn, etc etc.
Var jeg deg ville jeg delt det opp i mindre delmål. Fem og fem kilo er ganske vanlig, så tar man det etterhvert og ser når man nærmer seg. Ellers kan jeg anbefale å ta en kroppsanalyse, enten hos en lege som har Tanitavekt (f.eks en fedonklinikk) eller en tilsvarende elektronisk vekt, som flere treningssentere har, for å se på det aller viktigste i forhold til å definere reell overvekt, nemlig fettprosent. Normalområdene ligger på 20-30 hos kvinner, og 15-25 hos menn, selvfølgelig avhengig av de faktorene jeg har nevnt over. Det koster litt, men jeg synes det er verdt det, da det sier langt mer enn både kroppsvekt, BMI, MHR og så videre. Jeg er selv 167, har muskelvekt nederst i normalområdet og er sånn lett/medium i benbygninga, og tipper min idealvekt ligger på pluss minus 65 kg. Jeg veier i dag 73 kg, ser relativt normalvektig ut, men har heller ikke problemer med å se at det fortsatt er litt igjen.
Den gode nyheten er jo også det at så lenge du har et godt sammensatt lavkarbokosthold så vil kroppen din helst selv finne en idealvekt som er passende for nettopp deg. Lavkarbo er i høyeste grad vektregulerende .
Lykke til .

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|