|
Sv: Hvorfor telles ikke kalorier?
Sitat:
Lær deg litt om hva som skjer ved lanfgvarig kaloriunderskudd i kroppen, så er forklaringen enkel. Og nei, det er IKKE vektnedgang man får av langvarig kaloriunderskudd!
Dette henger jo ikke på greip. Selvfølgelig går du ned hvis du har et kalori underskudd, hvis du ikke gjør det er det jo noe alvorlig feil. Fettlagrene er der for å brukes, kroppen ofrer ikke følelsen av å ha energi og opplagthet hvis ikke den må. Tenk deg for noen hundre tusen år siden, å gå på sparebluss er uheldig og øker sjansen for å dø. At du spiser mer enn kroppen forbruker og alikevel går ned i vekt høres merkverdig ut, rart slike gener har overlevd siden det ikke akkurat skaper noen bedre sjanse for å overleve.
Sitat:
Selvfølgelig spiser de flere kalorier, siden det er over dobbelt så mange kalorier i fett.... Foirøvrig, hvis det er samme undersøkelse jeg har lest om, så inneholdt rettene også karbohydrater, og da er de irrelevante i sammenhengen.
Det blir jo fortsatt ikke irrelevant. Karbohydrater skaper ikke sult, de bare metter utrolig dårlig. Hvis eneste forskjellen i to måltider er konsentrasjonen av fett bør jo det måltidet som inneholder fett mette mer pr. kalori enn det uten, er du ikke enig?
Sitat:
Samme hva, så må jeg fortsatt spise mer av kylling enn f.eks nakkekoteletter, selv om f.eks kyllingfilet innholder fem seks gram mer protein pr hundre gram enn nakkekotelett, og typ 1 gram fett kontra 15-20 i nakkekotelett. Nå har en nakkekotelett nesten dobbelt så mye kalorier, men summen blir jo likevel temmelig mye mer protein, og jeg blir fint mett av å spise en nakkekotelett, mens jeg minst må ha to kyllingfileter om ikke mer for å bli tilsvarende mett. Jeg vet dette er kun personlige erfaringer, men jeg har gjort meg dem gang på gang på gang. Rart egentlig, om jeg skulle ha en helt annen metabolisme enn alle andre. Så dette stusser jeg i grunn over.
Jeg ser den, men har du virkelig veid f.eks. 100g nakkekotelett mot 100g kyllingfilet? Kan du ikke prøve å teste med f.eks. bacon og se hvordan metthetsfølelsen blir da? Det er mulig det er kombinasjoner av fett, protein og volum som er tingen, jeg vet i alle fall at rene proteiner metter mer enn rent fett hvis man tenker per. kalori.
|