Vis enkelt innlegg
Gammel 03-09-10, 18:45   #1
wevi
Medlem

wevi sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Ullerøy
Alder: 48
wevi har en fantastisk aura rundt segwevi har en fantastisk aura rundt seg

Mat på langtur!

Jeg vil bare dele en erfaring med dere. Jeg er friluftsidiot og har tilbrakt en del uker på finnmarksvidda i sommer. Når man skal på en slik tur pakker man så lett som overhodet mulig. Normalt sett så har det gått i havregrøt og real turmat hvis man ikke har fått nok fisk den dagen. Og jeg vurderte vel å ta pause i lavkarboen i denne perioden. Også fordi jeg tenkte på den effekten med at man ikke klarer å presse seg så hardt som tidligere.
men jeg skulle jo ikke springe over vidda.. jeg skulle gå. Så jeg bestemte meg for å lage et lite prosjekt av det for å se om det fungerer.
I vår tenkte jeg at jeg skulle forsøke å tørke blomkål og lignende for å ta med. Å det hadde nok vært smart.. men vips! sa det, så sto ferien for dør og man hadde ikke tørka noe som helst...

Det jeg endte opp med var å ha med meg en blanding av kruskakli, fiberhusk og glutenmel. Knekte en pakke egg på en flaske og tok med i sekken. Til frokost laget jeg lapper av melblandingen, egg og vann. De ble kjempegode!!! Stekte dem på bål i masse meierismør. (snille mannen bærte med to ekstra pakker smør for min skyld). De ble faktisk så vellykket at jeg har lagd ny melblanding til hjemmebruk..
Heldigvis fikk vi masse ørrett og harr som jeg omtrent frityrstekte i smør og hadde en dæsj majones på. Det ble unektelig litt ensformig, men med en neve multer eller blåbær i ny og ned gikk det overraskende greit. Enden på visa er ihvertfall at jeg gikk ned tre kilo på halvannen uke. Gikk ca 1.2 mil hver dag i ganske tungt terreng, med 24 kg tung sekk på ryggen. Effektivt.

En morgen jeg lagde lapper til frokost, spiste min bedre halvdel grøten sin med sukker og kanel.. Jeg hev et par biter cloetta sjokolade oppå lappene mens de var varme så sjokkisen smeltet, og helte en liten dråpe brandy oppå.. DET var frokosten sin det! Mannen ble litt lang i maska og måtte få en lapp han også
Men jeg har ihvertfall bevist for meg selv at lavkarbo på tur er fullt mulig. Å så smakte det ganske mye bedre enn real turmat.. (har spist noen paller av det tidligere)

Hadde forøvrig med meg grønnskasuppe som krisemat. Den var det ikke avskrekkende mange karber i, med tanke på hvor aktiv jeg var. Brukte det bare en kveld, å da som sjy oppå deilig fjellørrett.

Men gjett om jeg kjøpte DIGER biff når vi kom ned fra fjellet!!

wevi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tidligere ketolyse, men har gått over til noe omtrent som Fedon. Svar med sitat