Vis enkelt innlegg
Gammel 08-06-05, 11:20   #4
dingpot
Seniormedlem

dingpot sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Heisann! skal prøve å svare så godt jeg kan jeg!

Jeg har linfrøole, rapsolje, avocado-olje og olivenolje stående i kjøleskapet. Holdbarheten varierer litt, sikkert avhengig av hvor lenge de har stått i butikken osv. Jo mer flerumettede fettsyrer (spesielt omega 3, men også omega 6) det er i oljen, jo mer ustabil er den, og jo kortere holdbarhet har den. Selvfølgelig spiller også kvaliteten på oljen, oppbevaring, type flaske (blank, mørk, frostet...), osv inn på holdbarheten. Leste i et minihefte om odelia rapsolje, at matoljer bør brukes et år innen åpning, forutsatt korrekt oppbevaring (mørkt, kaldt, korken godt skrudd på), men de fleste oljene jeg kjøper har datomerking som er mindre enn et år likevel. Uansett er dette ikke et problem, for jeg bruker sinnsykt mye oljer, så jeg må kjøpe nye innen et par mndr uansett.

Dette er datoene på de oljene jeg har hjemme (alle er kaldpressede, selfølgelig ):

Linfrøoljen ut november 2005
Avocadooljen desember 2006
Olivenoljen ut jan 2006
Rapsoljen til mai 2006 (altså et år)
cocosa extra virgin oktober 2007
jeg pleier å ha cocosa vanlig, men er tom for øyeblikket.

Husk også at du må bruke oljene til det de KAN brukes til! Ikke stek med linfrøolje, for den ødelegges kjempelett av varme. Raps og olivenolje kan brukes til steking ved temperaturer opp til 160 (eller var det 180?) grader, men ikke over så veldig lang tid. Jeg bruker som regel smør eller cocosa til stekinga. Bruker ofte oljer i baking (baker med soyaprotein! slapp av! ikkeno boller og brus her i gården! tjihihi!), men kan ikke gå god for om oljene tåler det. Men steker ved lavere temperaturer enn vanlig for å være så snill mot oljene som mulig.

Nå svarte jeg kanskje mye mer enn nødvendig, men plukk ut den infoen du trenger du. Er bare så innmari pratesyk for tida!

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat