|
Sv: Mettet fett og insulinresistens
Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.
Etter et par år på ketolyse begynte jeg å tåle mindre og mindre karbohydrater og gikk opp i vekt selv om jeg holdt meg strengt til dietten. Etter jeg begynte på eurodiett, så har vekten gått nedover.
Interessant! Spiste du mye mettet fett? Det er det som hevdes i noen av bøkene jeg har lest, at mettet fett gjør at insulinen ikke funker (cellemembran, reseptorer - insulin får ikke dytta blodsukkeret inn i cellene, slik at det isteden raser rundt og lager krøll og til slutt lagres som fett).
Eurodiett? Det har jeg ikke hørt om. Hvis du er der så fortell, men ellers søker jeg opp og finner ut.
Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.
Tror nok ikke Fedon er mot mettet fett, han sier bare at vi ikke skal overdrive og at mennesket selv produserer mettet fett.
Han Fedon har kanskje moderert seg bitte litt. Fra de de to bøkene hans jeg leste for en del år siden mener jeg det bare var umettet fett som kunne brukes. For Skaldeman er det bare mettet fett som gjelder.
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Hva er usannsynlig i Bedre uten brød? Jeg syns det er den mest edruelige og forklarende boka jeg har lest noensinne.
Ja, den mest troverdige boka jeg også har lest hittil. Jeg er dessverre kommet i en alder da det er vanskelig å huske hva jeg tenkte i går, så ikke så lett å påpeke direkte usannsynligheter uten å lese boka omigjen. Men jeg lurte vel mest på sannhetsgehalten i kapitlet om evolusjon. Disse herrene Allan og Lutz har neppe funnet på dette selv, hypotesen om steinaldermenneskets kost er vel utviklet av andre. Jeg synes det var mye her som skurret, eller som jeg stiller spørsmål ved. Men her er vi jo ute og tror alle som en, noe bevis fins ikke (selv om de kaller kapitlet "Bevis fra evolusjonen").
|