|
Sv: Mettet fett og insulinresistens
Jeg tolker innlegget til Torkil slik at man blir "solbrent" på plutselig høykarbo.
Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.
Når man er i ketose i lenger tid, nedreguleres evnen til å omsette karbohydrat, og man kan si at man har en slags karbohydrat intolleranse. Det viser seg ved mye ubehag hvis man sprekker "big time" og hiver innpå masse karbohydrat.
Hvis du alltid har vært vant til å være mye ute i sola, vil huden din tåle det. Man blir da ikke brent, men får jevn farge. 
Det var ihvertfall slik kroppen min fungerte på høykarbo. Jeg kunne dytte i meg hva jeg ville, hadde aldri vondt noe sted. Prøvene mine hos legen var også tipp topp, men det syntes selvfølgelig på vekta etter noen år med ett-to måltider om dagen, fullstappet med karbo.
Hvis huden din derimot ikke har sett sola på et år, ikke legg deg i syden-solsteika en hel dag uten masse solfaktor. 
Og sånn er det med meg og karber nå. Har levd mer eller mindre i ketose siden mars, men av og til går jeg på en smell. Noen ganger store smeller, ande ganger små. Forrige uke hadde jeg en stor sprekk som varte over flere dager, og gjett om jeg var uvel! 
For meg blir det å dytte inn på masse karbo på en gang litt som å være fyllesyk, eller solbrent. Kroppen sier klart i fra på alle måter om at den ikke liker det, og da er det jo ikke fristende å sprekke igjen. 
Så jeg tror at når man skal begynne å spise mer karber etter endt kur (noe jeg skal), så må man ta det pent og venne kroppen sakte, men sikkert til det. 

|