Vis enkelt innlegg
Gammel 27-08-10, 16:08   #2
unaturligslank
Medlem

unaturligslank sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Mettet fett og insulinresistens

Urmennesket, eller bjørnen som skaldeman også bruker som eksempel, spiste nok ekstreme mengder med bær i sesongen. Vi kan velge fra et større utvalg av varer, og er heller ikke avhengig av å dytte i oss når vi kan fordi sesongene endres. Jeg tror man fint kan spise bær, nøtter og mye annet ETTER at vi har nådd målet vårt.

Folk har ulik toleranse for insulin. Ekstremt overvektige tåler det ofte dårlig. Skaldeman var oppe i 145 kg, det er nok dette som har gjort kroppen hans mindre tolerant for sukker/karbo. I tillegg til tidligere sukker/karbo-holdig kosthold kommer gener inn i bildet.

I GI-Null står det at brunbjørnen kan spise en tre-del av sin egen vekt i bær pr dag, prøv å hold deg unna slike mengder du.

Du trenger ikke spise så lite karbo at du holder deg i ketose resten av livet (om du ikke vil det) men hold deg til et variert "generelt" lavkarbo ala fedon e.l. etter at du har nådd målvekten. Dvs ta sunne valg og hold deg unna ekstreme porsjoner med usunn mat, søtt og salt snacks som tross alt er årsaken til at de fleste av oss er overvektige. Om du ser at vekta øker, strammer du inn igjen, FØR det har gått så langt at du er overvektig igjen.

Når du legger til mer karbo i kosten, må du velge sunne matvarer, normale porsjoner (ikke alle vet hva det er, meg selv inkl) og kutte på de store fettmengdene som ketose tillater.

Du kan helt fint gå tilbake til et "normalt" kosthold, men så spørs det jo hva et normalt kosthold innebærer for deg.
Med andre ord, du kan ta deg et kakestykke, men ikke spis hele kaka!

Sist redigert av unaturligslank : 27-08-10 kl 16:15.
unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat