|
Sv: Trenger spørsmålstips fra ungdomsskolepensum
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Haha, jeg snakker jo også litt dialekt, men jeg har aldri skrevet på dialekt, annet enn på tull, så jeg skiller klart mellom tale- og skrivespråk . Men, jeg har jo også vært korrekturleser i årevis, og er nok ganske farga av det også. Norsk var mitt sterke fag!
Jeg skiller også, men av og til sniker det seg inn noen dialektord. I går måtte jeg google for å se om "egle" var ett bokmålsord, men det hadde en annen betydning enn det vi bruker det til her. Grammatikk og rettskriving har jeg aldri hatt noen problemer med. 
Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet, her.
De er det MANGE av her på disse kanter, som faktisk tror de skriver bokmål/nynorsk når de skriver dialekt.
Hm nynorsk ord, kan det være noe? Det er ikke SÅ mange som bruker nynorsk i hverdagen her, og nynorsk har veldig mange rare ord...
Ja, det er altfor mange. Jeg svarer tullete hvis noen vil ha hjelp av meg og ikke klarer å skrive på bokmål. Misforstår det som kan misforstås med vilje. Det er bare unødvendig å skrive dialekt.
Jeg tenkte litt på nynorsk. Folk hater nynorsk, men dialekt er helt OK? Rare folk. Dialekta her er jo ikke så langt unna nynorsk. Men på den annen side, den ene barneskolen i kommunen bruker nynorsk som hovedmål, så da skipper jeg nynorsk.