Vis enkelt innlegg
Gammel 27-08-10, 10:06   #6
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Trenger spørsmålstips fra ungdomsskolepensum

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Natur og miljø? Er det det samme som naturfag? Jeg husker ærlig talt ikke så mye fra ungdomsskolepensumet, men vi lærte i alle fall mye om dominante gener. Eller det var kanskje vgs det. Herregud, jeg er mye til hjelp.
Men i norsken, hva med den klassiske HVA er egentlig et semikolon, og hva skal det brukes til? Semikolonmisbruken er ganske utbredt, og jeg gjør det bevisst i blant selv også .
Redegjør for forskjell på artikkel, kåseri og novell, f.eks? Sånne oppgaver syntes jeg var kurante på u.skolen. Religionslære (eller kristendom som faget het da jeg gikk på skolen) prøver jeg virkelig hardt å huske noe fra. Herregud, jeg husker altså ikkeno.

Natur og miljø er naturfag, ja. Jeg husker også godt det med dominante og resessive gen. Og genotype og fenotype. Det må jeg spørre om, ja.

Semikolon... Heh, vet det ikke selv. *google*

Semikolon brukes i to tilfeller:

Semikolon mellom to hovedsetninger, der den andre utfyller eller på annen måte henger sammen med den første
I går kjøpte han seg ny Ferrari; i dag døde han i en bilulykke.

Semikolon mellom leddene i en oppramsing
Følgende spillere stilte: Espen Bjorme, Miklagard Golfklubb; Mark Lykle, Losby Golfklubb; Perry Martinsson, Tyresö Golfklubb.

Den er vel kanskje litt for vanskelig?

Sjangerlære må jeg ha med, ja!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat