|
Sv: Går ikke ned ... Har Fiberrik skylden?
Opprinnelig lagt inn av Hulder, her.
Jeg vet ikke om jeg er helt enig i at man (nødvendigvis) ikke går ned pga "for lite fett" - den påståtte spareblussen kommer vel først når kroppen tror den usultes helt - men om man personlig føler seg passe mett og opplagt av å leve på kylling og salat, f eks, så burde ikke det være problematisk hvor lite kalorier det er der? Maten er jo sunn!
Det høres ut som at du har misforstått... Kroppen går i sparebluss lenge før du sulter. Men det er en funksjon du hadde vært glad for hvis du var strandet på en øy eller noe og hadde liten tilgang på mat.
Kylling og salat gir deg ikke mye energi... Karbohydrater og fett er hovedsaklig energi, protein er hovedsaklig byggestein. Protein er en forferdelig dårlig energikilde. Ser du nå problemet med å kutte ut både karbohydrater OG fett?
Jeg hadde akkurat ett platå på seks uker som det ser ut til at jeg har knekt, og da spiste jeg meg mett på lovlig mat. Jeg måtte spise litt mer for å gå ned i vekt. Jeg teller ikke kalorier eller karbohydrater (men holder meg til max 15g kh), men jeg spiste mer enn hva folk fleste mener man skal spise for å gå ned i vekt på lavkaloridietter. Kanskje nevne at jeg har en stor kropp på ca 110 kg, så det går med mange kcal på å leve. Hvis jeg skal gjette kcal basert på det jeg har regnet ut tidligere, så lå jeg på 1500-2000 kcal i den perioden, mens jeg nå sannsynligvis ligger på 2500 kcal. Man må tenne fettbålet. Kroppen trenger fett for å tenne fettbålet og forbrenne eget fett.
Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.
Du har jo ikke klart å holde dietten hvis du ikke går ned? Var ikke hovedmotivasjonen din å gå ned i vekt da? (mulig det er noe jeg ikke skjønner her, beklager isåfall det)
Folk må ofte gjøre noen forandringer for at det skal fungere for dem. Det betyr ikke at de ikke følger dietten... Det er ingen Grete Roede-diett hvor man blir fortalt nøyaktig hvor mange gram man skal spise av alt og holde seg til det.