Vis enkelt innlegg
Gammel 22-06-04, 21:56   #4
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Atkins farlig ?? Sånn at man dør av det liksom ??? DEN har flere måttet trekke tilbake ja. Dessverre blir det skrevet mye skremselspropaganda mot Atkins. Det viser seg imidlertid alltid at hvis journalisten/legen/forskeren leser boka, - og setter seg inn i hva det dreier seg om, - ja da er det ikke så farlig allikevel. dette med øket kolesterol etc på Atkins er tilbakevist på flere hold. Til og med Schrødingers katt måtte konkludere med at folk på Atkins tvert i mot fikk lavere kolesteroltall og var i bedre form - selv om de spiste mye fett. Fett er ikke bare fett, - det kommer av HVA slags fett mans spiser.

Min lege (pop kalt Dr. Mengele) har hele tiden sagt at Atkins er farlig for meg og at det er direkte usunt. Sist jeg var hos henne leverte jeg mine ukesmenyer. Dvs. alt jeg har spist i løpet av en måned. MED Fitday dataer, dvs. hvor mange kalorier og hvor de kommer fra. Det fremgår det at jeg spiser 70 % fett, 25 % protein og 5 % karbohydrater (rundt regnet). Hun så på hva jeg spiste (masse kjøtt, fugl,fisk og grønnsaker) og sa at hvis alle pasientene hennes hadde spist så sunt hadde hun hatt glade dager. Jeg gjentar HUN SA JEG SPISTE SUNDT OG GODT. Dvs. at hun ikke ante at det hun nå mente var sundt er ATKINS ETTER BOKA. Hverken mer eller mindre. Jeg føler med bedre enn på mange år. Og når du ser på det - hva er usunt med å kutte ut poteter, pasta, ris og hvitt mel & sukker ????? Hva er det som er så sunt med disse matvarene ?? Inneholder de virktige næringsstoffer vi trenger for å overleve og som vi ikke får via andre kilder ??? I tilfelle hvilke ???

Det er riktig at man spiser mye fett i de to første fasene av Atkins. men etterhvert er det meningen at man skal kutte ned litt på fettet også. men vi skal fremdeles ha det GODE fettet. Omega 3-6-9, (linfrø-, borago- og fiskeoljer) kaldpressede oljer som oliven, macadamia, peanøtt, avocado-oljer. GODE oljer. Vi behøver ikke være redd for en liten fettrand på koteletten, eller litt stekt bacon. Vi kan spise skikkelig smør (IKKE margarin)og ost (istedenfor den tørre lett typen). vi kan bruke skikkelig fløte i sausen. Når det gjelder bacon må vi bare passe på at sukker ikke er brukt i prossessen. Jeg kjøper mitt hos slaktern - det har ikke e-stoffer og faenskap.

Her er litt fra Atkins.com: http://atkins.com/Archive/2004/2/3-915798.html

Du må ikke til lege før du begynner på diett, men hvis du har spesielle plager/sykdommer bør du vel sjekke med lege først uansett. Iallefall bør du få tatt blod prøver (bl.a kolesterol) før du begynner så du har noe å sammenligne med etter en måned eller to.

En ting du uten vil MÅ gjøre før du begynner, er å lese boka NØYE. De fleste som feiler eller blir sjuke har IKKE lest boka og har bare gjort Atkins slik de tror det skal gjøres.... Hvis du skal kjøre bil er det ikke bare å sette seg inn i bilen å kjøre slik du har sett kameraten din gjøre det eller slik du tror du skal gjøre. Du må lese teorien først !!

Et annet god råd er å gå på Lindberg kurs. Selv ikke Lindberg kursledere kjenner særlig til Atkins, men med Lindberg kan du få legeoppfølging og det er en "mildere" lavkarbo diett. En som passer for flere kanskje ?

Uansett, skaff info først, det er det viktigste. Jeg leste Lindberg boka først og fant ut at det ikke passet for meg. Atkins kjente jeg fra før .... siden jeg har gått på det for over 20 år siden. Vel, det var endringer der og gitt ! Så jeg leste den aller siste boka og fant ut at det var noe jeg kunne klare å leve med. Og jeg kommer aldri til å gå tilbake til lav fett ala Grete Rohde igjen ! ALDRI !

Så lenge min kritikksjuke lege sier jeg spiser sunt velger jeg å tro på det jeg...

Dette er ble veldig rotete....håper jeg har fått frem det viktigste......
ATKINS ER IKKE FARLIG !!