|
Sv: Ketose hele livet ut er ok
Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.
Ser det er mange nye som lurer på dette med ketose. Tror nok kanskje at boka til Torkil desverre kan være noe forvirrende på dette, i og med at han insisterer på at man ikke bør være i ketose mer en enn viss periode. Jeg har ikke lest boka, bare så det er klart.
Jeg vil påstå at boka (for de som har lest den) IKKE er forvirrende. Han begrunner også hvorfor han anbefaler pause. Blandt annet at etter en 6 måneders tid vil ofte vektnedgangen bli mindre og kanskje stoppe opp. Og da er det lett å gi opp og bli frustrert.
Men han skriver også at man bare kan fortsette utover de 6 mnd. så lenge man trives og vekta går ned. Han anbefaler da å ta noen blodprøver.
Men for å oppklare : Ketose er IKKE en vektreduserende tilstand.
FEIL! For en overvektig person som går over fra høykarbo til ketose, så er ketose vektreduserende. Det er jeg og mange andre et bevis på. Kroppen kvitter seg faktisk med fettet.
Jeg er i Ketose, har vært det i et år nå, og er et bevis for at det ikke er en vektreduserende tilstand.
Jeg var i ketose på 15/20 karbohydrater (som er anbefalt på ketolysekuren) i ca 5 mnd. Jeg gikk ned 23 kilo og er et bevis på at ketose er en vektreduserende tilstand.
Jeg har også levd mer eller mindre i ketose siden da (opp til 40-50 karber, gjerne over også) uten å gå ned mer i vekt. Da har jeg også levd på andre typer karber (ikke raske) som ikke anbefales på ketolysekuren. Mere karber og litt mindre fett.
Jeg har trimmet, fått mer kondis, blitt sterkere og mer utholdende.
KETOSE ER EN SUNN TILSTAND, LIVET UT!
Sier meg egentlig enig(fordi min kropp trives med ketose), men det viktigste er at kropp og sjel trives med kostholdet.
Når det ellers gjelder dine meninger om ketolysekuren, (ref. tidligere innlegg) at den er kommersiell osv......
så syns jeg også du skal ha litt i minnet:
Mange av oss som begynner med å slanke seg på ketolysekuren, gjør det fordi boka er laget som en kur.
Vi er overvektig, gjerne MYE.
Vi har/hadde ikke peiling på hva dette lavkarbo"greiene" var. Da er det faktisk enkelt å ha ei bok som forteller oss dette.
(Javisst kan man finne ut masse sjøl på nett også, men hvorfor finne opp kruttet på nytt, når det ligger klar der, liksom.)
Boka er enkel og lettfattet. Den forklarer ting på en enkel måte, uten "milevis" med studier osv. Jo, det er en oversikt bak i boka over studier for de som er innterresert i det.
Boka er skrevet av en lege, som har tatt utgangspunkt i egen vektnedgang, og i ettertid andres også.
Vi bruker boka som basis/rettesnor/innføring i et kosthold som får oss ned i vekt, ikke minst gir masse helsefordeler.
Boka er jo LCHF, men har en del "regler" slik at vi enkelt klarer å gjennomføre kuren.
Ja, for ketolysekuren er laget som en kur, for at de som vil og ønsker kan følge for å gå ned i vekt. Og å lære seg nytt kosthold.
Syns det skal respekteres.
Det er også forvirrende for nye som går på ketolysekuren å få diverse råd som er litt på tvers av det som gjelder kuren...
Det har jeg fått mange PM på.
Så å følge en kur via en bok, kan faktisk være en trygghet for den enkelte.
Erfaring og videre kunnskap, samt det å bli sin "egen kostholdsekspert" kommer for de fleste etterhvert.
Jeg er ingen ekspert eller har fasit. Men jeg har lært etterhvert.
Sist redigert av Gerd : 18-08-10 kl 17:36.
Årsak: tillegg.
|