|
Sv: Ketose hele livet ut er ok
Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.
Ser det er mange nye som lurer på dette med ketose. Tror nok kanskje at boka til Torkil desverre kan være noe forvirrende på dette, i og med at han insisterer på at man ikke bør være i ketose mer en enn viss periode. Jeg har ikke lest boka, bare så det er klart.
Men for å oppklare : Ketose er IKKE en vektreduserende tilstand. Det er en normal tilstand. De fleste blir født og vokser opp i en hormonell ekstrem tilstand, der bukspyttkjertelen blir utsatt for ekstrem belastning allerede fra barnsben av. På grunn av store mengder raffinerte karbohydrater.
Ketose ble for oss som art den tilstanden vi opplevde store deler av livet for mange tusen år siden, og dermed gjorde kroppen det den gjør i sånne tilfeller, over tusenvis av år ble vi best tilpasset den tilstanden.
Vi spiste nok variert mengde karbo etter hvor i verden vi befant oss, noen befant seg nærmere isbreene, og spiste veldig lite med karbo, mest i form av bær om sommeren, mens andre var mer middelhavsboende, og spiste kanskje opp mot 40 %. Men de var IKKE raffinerte, og dette gikk nok i perioder med årstidene.
Jeg er i Ketose, har vært det i et år nå, og er et bevis for at det ikke er en vektreduserende tilstand. Jeg raste ned i vekt, 6 kg på 4 uker, og har nå sakte men sikkert gått op 3-4 kg. I ren muskelvekt. Jeg trener, nesten utelukkende løping. Jeg spiser nesten aldri over 2000 kcal, men veier 81 kg. I perioder ligger jeg på rundt 1500 kcal, men kan alikevel løpe turer på 2-3 timer uten problemer. I de periodene blir musklene mer fremtredende, dvs jeg bruker av fettet på kroppen, men vekta går ikke ned. Altså øker musklene i størrelse.
Ketoner er sunt, de fungerer på mange måter i kroppen, blant annet som et av de kraftigste antioksidanter vi har kjennskap til.
Redelsen for ketose er helt ubegrunnet. Det som burde være grunn for frykt, er den motsatte tilstanden: 3-500 gram karbo pr dag. Den er veldig godt begrunnet. Se på I landenes befolkning. Så mye som 3-500 gram karbohydrater skaper en fryktelig disharmoni i kroppen, og resultatet blir diabetes, kreft, overvekt, depresjoner, allergier, astma osv osv osv. Dette er en ekstrem god dokumentasjon på at ekstremt inntak av karbohydrater, som "sunt, variert kosthold" er farlig. Alikevel påstår man at det er KETOSE som ikke er dokumentert ufarlig.
Ketose er en tilstand som naturen skapte for oss. Det er mange som har vært i ketose i årevis, og som har gjenoppdaget at det er en god måte å leve på. Dokumentasjon finnes i titusenvis av arkiverte journaler hos Lutz, Aktins, Schwarz osv osv. Eller hos folkeslag. Inuitter, eskimoer, Masaier.
KETOSE ER EN SUNN TILSTAND, LIVET UT!
Jeg var på helsekost noen dager siden og kom i prat med hun som jobbet der. Hun lever lav karb og sier hun vil aldri lever som "vanlig" igjen...men var helt i sjokk når jeg sa at jeg var i ketose for den femte uken. Hun sa hun føler at man må aldri være i ketose mer enn to uker...fikk ikke noe mer forklaring for folk kom i butikken. Syns det er sinssykt mange meninger her....vanskelig å vite hva er riktig..

|