Vis enkelt innlegg
Gammel 15-08-10, 14:05   #61
Moogie
Seniormedlem

Moogie sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 46
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Kutte ut shampoo

Opprinnelig lagt inn av Adriane, her.

Når du skriver bakepulver, så mener du natron vel?

Luksustips til skyllevann: Klipp av noen grener einer og la trekke i vann en halv times tid. Ha i litt kaldt vann og dypp hodet - øs over hodebunnen.

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

ja, baking soda er vel ikke bakepulver, men natron?

jeg har prøvd i et par dager og det virker som at hodebunnen har funnet litt rytme allerede vet ikke om jeg skal fortsette, men er jo litt spennende da

men hva med hvis man skal til frisør og farge håret? holder det å skylle ut fargen med vann?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Hm. Han Ystenes virker litt forvirra her synes jeg. Nellie har rett. Baking soda eller sodium bicarbonate er det samme som natron (NaHCO3). Baking powder er bakepulver.

Forskjellen er at baking powder/bakepulver inneholder natron, men i tillegg fosfater og stivelse. Det er en ferdig blanding som danner en reaksjon når det tilsettes røre/deig og får bakverket til å heve. Natron alene kan ikke brukes i bakverk med mindre det er noe surt i deigen, som f eks kulturmelk eller rømme.

Det er jo heller ikke sånn at baking soda er oversatt til natron ... Det heter det fordi det er en komponent i mineralet natron. Mens på engelsk er det en annen del av det samme mineralet som er blitt hetende natron (det vi kaller krystallsoda på norsk).

http://no.wikipedia.org/wiki/Natron

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_bicarbonate

Her er det som er relevant for denne tråden:

det var det over jeg tenkte på med den gang: engelske baking soda er nærmest natronen i sammensetningen mens baking powder er mer lik bakepulver. Det er også slikt at det er reaksjonen til natron som fjerner såperester og ev. stilings rester mens edikken da nøytraliserer rester av natron. Så i utgangspunktet siden bakepulver inneholder begge deler nøytraliserer/reagerer den med seg selv i vann, og det er egntlig ikke behov foreddik,men den er god for håret mange ganger for den gjør håret mykere. OM jeg klarer å huske kemitimen rett

Uansett så er det en god ide med natron/bakepulver hårvask!

Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat