|
Sv: "Normalvektig" og ketose
Det er ikke noe hold i å ikke være i ketose selv om man er normalvektig. Jeg er normal vektig, har vært det i et år, og har vært i ketose 90 % av tida. Jeg har valgt dette, fordi ketosetilstand er en slags "hviletilstand" for kroppen. Dette holder hormonene i balanse, musklene øker (har gått opp nesten 4 kg på dette året, i muskler). Ketonlegemer fungerer som antioksidanter, superbrensel, renovasjonsarbeidere, reperatører. Jeg har sendt en PM til Torkil om dette, og privat tror jeg ikke han har noe særlig imot det, men, han er tross alt lege og har sin lisens å tenke på. Ketose er ikke en tilstand hvor man taper vekt, automatisk. Jeg har jo gått ned til det stoppet, og deretter gått opp i muskler igjen, hele tiden i ketose. Indianere, inuitter, og andre folkeslag har vært i ketose store deler av livet, og det er en tilstand som er langt mer naturlig enn å IKKE være det. Kroppen har tilpasset seg dette gjenom hundretusner av år, og dermed gjort det til en positiv tilstand, noe det kanskje ikke var til å begynne med, men kroppen vil alltid tilpasse seg føden vi spiser(noe langsomt)slik at vi tåler det. Om 20 000 år, vil vi kanskje kunne si at Pizza er det sunneste, om i fortsetter å spise som idag .
Ketose er naturlig, mens den ekstreme varianten (norsk, variert kost) er ren uhelse!
|