Vis enkelt innlegg
Gammel 13-08-10, 08:18   #32
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kutte ut shampoo

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Sakset fra sprøytvarsleren (Martin Ystenes)

Jeg har blitt lurt av en forskjell mellom engelsk og norsk. På engelsk brukes “natron” om noe som er hovedsaklig Na2CO3, mens “baking soda” er NaHCO3. På norsk brukes av en eller annen grunn “natron” som oversettelse på “baking soda”, mens bakepulver er et teknisk produkt som inneholder NaHCO3 og noe som gjør det enda surere. Inntil videre lar jeg den opprinnelige teksten stå nedenfor streken. Jeg reagerer fremdeles på formulering i orakelet.info om at soda (dvs. Na2CO3) er “i slekt med natronlut”. Og hvorfor wikipedia fokuserer på at bakepulver må inneholde et alkali, er fremdeles for meg en gåte.
——–
For øvrig merker jeg med problemet med navnet natron, som betyr natriumkarbonat (Na2CO3) og som her blandes sammen med bakepulver som er natriumbikarbonat (NaHCO3). Det er derfor det finnes noen bakeoppskrifter med natron og noen med bakepulver, det er nemlig to forskjellige stoffer. Bare les ingredienslisten på bakepulverpakken, hvis du er i tvil.

http://28815.vgb.no/2009/11/

Altså er bakepulver og baking soda ca det samme slik jeg leser dette. Natron er ikke bakepulver/baking soda.
Dette er noe jeg alltid blander sammen, så det var kjekt å slå det opp

Okei, for i flere utenlandske oppskrifter har jeg sett at man skal bruke både "baking soda" og "baking powder"