Tråd: Legetime
Vis enkelt innlegg
Gammel 13-08-10, 00:19   #11
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 40
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Legetime

Jeg forstår hva du sier, og er sympatisk men fullstendig uenig. At sykehusene sliter økonomisk er ikke min feil, det er ikke min fastlege sin feil, det er Staten og Regjeringa sin feil. De får faktisk innbetalt i allefall 100.000kr per år i snitt per person i inntektsskatt. I tillegg kommer 25% mva. samt toll, frakt, ansattavgift for alle som er borti hver eneste vare du kjøper (og latterlige alkohol- tobakk- og bensinavgifter), i alle ledd fra råvarene produktet lages av utvinnes, til kassadama på Rimi.

Dersom du regner på det går faktisk bortimot hver eneste krone jeg tjener før eller siden tilbake til Staten, i form av avgifter, skatt, ol. ikke bare fra meg men også avgifter og skatt fyren på Elkjøp betaler av sin lønn han fikk for å betjene meg, skatt og avgifter sjåføren til Tine betaler når han bruker lønna han fikk for å frakte melk til min lokale butikk, osv.

Nei, det er virkelig ikke mitt ansvar å spare penger på min egen helse! Samfunnsmodellen vi forsøker å leve etter sier at jeg skal betale skatt og avgifter, og ALT jeg trenger av helsetilsyn, infrastruktur, eldreomsorg og barnehage (man overlever ikke på én inntekt her) osv. skal dekkes og være tilgjengelig uten at jeg trenger å bekymre meg et sekund for det.

Det er sikkert mange hypokondere der ute som absolutt ikke bør få sine egne prøvesvar, eller testes for alt mulig rart. Nå har jeg derimot hatt samme fastlege alle mine snart 25 år, han er som en gammel venn av familien. Han vet jeg kan mye mer om sykdommen min enn han som allmennlege har kapasitet til å lære seg, og han vet også at når jeg spør han om å skrive opp en test eller to ekstra på mine (sånn omtrentlig) halvårlige oppfølglinger, så kan jeg legge ut i 20 minutter om hvorfor dette er relevant for min helse.

Til slutt, jeg skulle gjerne testet alt hver 3. måned fordi kunnskap er makt (og kunnskap har jeg, og det som mangler kan jeg lære), men kunnskapen er litt unyttig uten data om hva som skjer inni meg. Som sagt kan jeg mer om sykdommen min enn både legen min, ernæringsfysiologen ved Vestfold Sentralsykehus (med spesialfelt innen diabetesernæring), og tilsynelatende også diabetesoverlegen på samme sted. Skolelære, skolelære, skolelære er alt jeg får høre. Karbohydrater og lavfett, for fett øker kolesterolet og gjør deg hjertesyk, mens brød og ris gjør deg sunn, slank og frisk!

Derfor vil jeg gjerne ha mest mulig informasjon om hva som skjer i kroppen min. Jeg vil vite status på ting og kunne gå tilbake og se hvordan endringer i trening, kosthold og livssituasjon påvirker ting som nivåer av stress- og kjønnshormoner, nyrefunksjon, blodprosent, alt mulig. Det er for eksempel ikke nok for meg å lese på reputable nettsider at melkesyretrening stimulerer HGH-produksjon. Jeg vil teste det, og se på papiret i hvilken grad det er sant, for om jeg naturlig kan øke HGH-nivåene mine (og testosteron, og senke SHBG, stresshormoner og blodsukker) på en naturlig måte så vil jeg faktisk leve lengre og være "ung" større deler av livet mitt enn om jeg ikke hadde gjort det.

I dette, verdens rikeste land, er det virkelig for mye å be om?

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat