Vis enkelt innlegg
Gammel 12-08-10, 01:21   #2
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Gode, vegetabilske proteinkilder

Opprinnelig lagt inn av Coopteddy, her.

Jeg sliter med å få i meg nok proteiner. Ble litt skremt da det gikk opp for meg at jeg burde ha 1 g protein mer kilo, og uten at jeg har finregnet på det kan jeg ganske sikkert si at jeg ligger langt under det.

Jeg er veggis, og har dermed ikke tilgang til proteinkilder som kjøtt. Spiser melkeprodukter og egg, men er ikke veldig glad i sistnevnte annet enn som "skjult ingrediens". Jeg gidder ikke en diskusjon om veggislivsstilen, ønsker bare gode tips til proteinkilder jeg kan spise.

En god kilde er jo bønner o.l., men de inneholder jo i overkant mye karbo. Jeg har spist mer enn hva man sikkert strengt tatt skal gjøre av dette, nettopp for å sikre litt proteiner. Samtidig skal man spise ekstremt mye bønner for å komme på 70 g...

Spiser jeg frokost er det hjemmelagede lavkarboknekkebrød (uten noe på, i bilen på tur til jobb...). Lunsj er salat (med alskens grønnsaker + bønner), mens middag er mer variabel. Spiser jeg ikke bønner til lunsj, er det bønner i middagen.

Det er jo ikke vanskelig å se at dette blir for lite. Så, gode tips noen? Og hva skjer på sikt om jeg fortsatt ikke får opp proteinnivået?

Etter hva jeg har skjønt, så vil kroppen begynne å tære på egne proteinlagre (les: muskler) hvis den ikke får nok protein tilført utenifra.

To-tre egg om dagen vil gi 12 g x 2/3 = 24/36 g protein, så da er du i alle fall (nesten) halvveis
Dessverre aner jeg ikke hva annet som kan inneholde mye proteiner

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat