|
Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg
Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.
Jeg syns GC er DRITTUNGT, har gitt det opp flere ganger siden jeg følte at innvollene var på vei opp. Har prøvd å gjøre dem på sykkel men det blir ikke samme effekten uansett hva folk sier . Jeg tror man må ha mye innestengt aggresjon for å kunne klare det
Legger meg heller på intervaller med større lengde sånn at man bare kjenner blodsmaken, og ikke spyr etter hvert intervall 
Nå er det jo sånn at om du kjører 110 %, så får du mye syre. Og da skjer det som er negativt - over tid. For mye syre er en gift som lammer musklene over en tidsperiode, og senker immunforsvaret. Kan i verste fall gi astma. Noe som ikke er farlig, men dumt, er at syre i musklene hemmer tilbakestrømmingen av blod til hjertet. Dette gjør at hjertet får mindre blodvolum å pumpe ut, noe som minsker treningseffekten av det. Hjertet trenes best med så mye blodvolum som mulig å pumpe ut hvert slag, så ca 95 % over 4-8 minutter anser jeg for å være det aller beste. Jeg kjørte mye 110 % før, når jeg trente meg opp til birken(bakkeintervall m 20-45 grader stigning, løs sand), men fikk langt bedre resultat av 95 %. Jeg tror du må være så godt trent som Bjørn Dæhlie eller lignende for at det skal kunne gi den uttelingen den fortjener i forhold til innsats. Kroppen må ha evnen til å ta til seg sånn trening, noe som krever år av basistrening. De gutta som er på den nivået, har et gir som vi mosjonister aldri vil se snurten av.
Selv kjører jeg variert intervall. Iblant 8 -10 x 30 sekunder. Eller 6 x 1000 meter. 3 x3 000 meter, 15 x 200 meter, alt ettersom jeg har lyst. Men jeg kjører max 2 intervaller i uka, vanligvis bare 1.
|