Tråd: Legetime
Vis enkelt innlegg
Gammel 10-08-10, 21:58   #2
pityriasis
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2010
pityriasis er på en erverdig vei

Sv: Legetime

Dersom du kommer med en slik bestillingsliste til legen din tror jeg kanskje du møter litt motstand. Jeg hadde i alle fall vært skeptisk til det om du var min pasient. For det første koster blodprøver penger. For det andre er det alltid en viss usikkerhet ved prøvetaking, så tar man for mange prøver vil man ofte få falskt positive/negative svar. Derfor har en som lege ansvar for å ikke ta unødige prøver av pasientene. En skal selvsagt teste på indikasjon, men å teste fordi "pasienten ønsker det" - blir for drøyt.

Prøvene du beskriver er forøvrig:
- TSH
- FT4
Hormoner som styrer stoffskiftet. Indikasjoner for å ta dem er mistanke om forstyrrelser i stoffskifte, ved f.eks økt tretthet, kuldefølelse, vektoppgang, depresjon, hjertebank, økt svette/varmefølelse
- anti-TPO
Er et antistoff en kan finne ved stoffskifteforstyrrelser og som forklarer stoffskifteproblematikken som autoimmun(kroppen angriper seg selv). Denne prøven taes først dersom en har påvist en stoffskifteforstyrrelse, altså etter en har fått avvikende svar på TSH/FT4
- HDL
Kolesterol - partikkel som frakter fett fra vevet til leveren. Det "gode" kolesterolet.
- LDL
Kolesterol - frakter fett fra blod til vev. Det "dårlige" kolesterolet.
- Urinsyrenivå
Den dominerende utskillingsformen for nitrogen fra nedbrytningen av aminosyrer. Økes ved økt proteininntak eller som følge av nyresvikt.
- Blodsukker (fastende og langtids)
Langtids heter HbA1c og er hemoglobin A med glukose stabilt bundet til en bestemt del av proteinet.
Prosentandelen glykohemoglobin er avhengig av glukosekonsentrasjon i blod og erytrocyttenes levetid. HbA1c blir derfor et uttrykk for gjennomsnittlig blodglukose de siste 6-12 ukene før prøvetakingen
- c-peptid
Gjenspeiler insulinsekresjonen i blodet ditt, da dette skilles ut i like mengder som insulin.
- full status vitamin og mineraler
Jaha? Det er VELDIG mye i så fall, og du vil nesten garantert få noen falske verdier ved så bred testing. Har du noen symptomer som indikerer vitamin/mineral-mangel? Hvis ikke foreslår jeg at du ber om en Hb(hemoglobin) som sier noe om "blodprosenten" din. Dersom den er normal og du ikke har noen spesifikke symptomer ville jeg slått meg til ro med det. - Triglyserider
Estere av glyserol og fettsyrer. Før prøven må du ha fastet i 12-14 timer og avstått fra alkohol i 24 timer.

HVilke symptomer har du? Hvorfor vil du ta blodprøver?

Dersom dette er en vanlig helsesjekk, evt i forbindelse med overvekt/slanking/ketogen diett - ville jeg tatt følgende:
Evt. Hb
Evt. Kreatinin (nyrefunksjonsprøve)
Natrium/kalium/kalsium/klor (elektrolytter)
Kolesterol (Totalkolesterol, HDL, LDL og TG)
HbA1c og fastende glukose
Thyroideaprøver (FT4/TSH) ved indikasjon (se symptomlisten).

Lykke til!