|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Hva vil du oppnå med å måle oftere?
På min blå resept på måleutstyr står det
Jeg attesterer at pasienten har behov for langvarig behandling. Sykdom og preparat oppfyller vilkår for refusjon etter §5 punkt 4
om du vil lese lovteksten!
Jeg har dia2 og har til nå målt en gang i uken! Fordi metformin ikke gir mulighet for føling, har jeg etter de første 2-3 ukene ikke hatt behov for å måle så ofte. Langtidsblodsukkeret målt hos legen hver 3-6 måned har vært en mye viktigere indikator!
Nå ha rjeg begynt med et nytt preparat i tillegg fordi metformin og lavkaro alene ikke klarte å holde blodsukkeret nede. Nå må jeg måle ofte i starten fordi den nye medisinen kan gi for lavt blodsukker!
Takk for svar. Nå måler jeg en gang i blant når jeg kommer på det, sånn ca hver 14. dag. Så det er ikke snakk om å måle 10 ganger hver eneste dag i en lang periode. Mest nysgjerrighet egentlig... Men så lurer jeg på hvor mye blodsukkeret MITT egentlig blir påvirket av forskjellige varer, men 6 kr per stiks er ganske heftig pris egentlig. Altså det er ikke det at jeg ikke har råd til det, men hvis man kan få det billigere, så er det velkomment.
Langtidsblodsukkeret mitt var 5,7 (normalt) da jeg målte i juni (etter flere måneder på lavkarbo). Vi glemte visst å måle det rett før jeg begynte på lavkarbo. Men jeg husker at jeg målte det i 2004 eller 2005, men ett annet sted så legen min har ikke tilgang til de resultatene. Så jeg har tenkt å ringe dit på mandag og høre om de kan lese det opp for meg eller sende det til meg.
Og metformin får jeg ikke siden prøvene mine ble tolket etter 2002. Jeg har "normal" c-peptid. Glukosebelastning viste nedsatt glukosetoleranse.
Men var hos legen i dag og hun hadde forståelse for holdningen min, var imponert over hva jeg hadde lest meg til og var søren meg nesten lavkarbo! Altså ikke at hun spiser slik nå, men hun syntes at slikt hørtes ganske sunt ut. Hun var selv slakterdatter og spiste enormt mye fett kjøtt i sin barndom og var slank og sunn som bare det. Hun skulle prøve å få time til meg på endokrin-avdelingen på sykehuset i Stavanger. Hun sa at om hun så trodde at normalverdiene var totalt feil, så måtte hun holde seg til dem og hun følte seg ikke sikker nok på insulinresistanse heller.