Vis enkelt innlegg
Gammel 06-08-10, 16:32   #12
pityriasis
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2010
pityriasis er på en erverdig vei

Sv: Hårtap og uren hud

Du trenger ikke ha alle symptomene på PCOS for å ha det...

Jeg har (sannsynlig) PCOS, men har ikke vært overvektig (har nå nylig født et barn og har BMI like over 25, men regner med jeg går ned igjen til normalvekt i løpet av ammeperioden så det teller ikke), aldri hatt uregelmessig mens eller øket hårvekst noen steder. Som deg fikk jeg plutselig betydelig med kviser (hadde aldri hatt mer enn 1-2 tidligere) og begynte å miste mye hår i en alder av 25. Cystene på eggstokken ble påvist tilfeldig under graviditet og diagnosen er ikke stilt ennå fordi en først må ta hormonprøver (og det kan ikke taes under graviditet eller når en ammer) - men er sannsynlig. (For å få diagnosen må en ha to av tre; - karakteristiske hormonprøver, - funn av cyster på eggstokk ved ultralyd, - flere kliniske symptomer som hårvekst/kviser/fedme +++, siden jeg ikke scorte nok på symptomene må jeg derfor ha hormonprøvene også før diagnosen kan settes).

At du ikke var plaget når du gikk på Diane peker i retning av PCOS i alle fall. Dette er jo behandlingen PCOS'ere får for symptomene sine fordi det forskyver hormonubalansen ved PCOS i riktig retning.

Er ikke alle fastleger som kan så mye om dette, så kan være greit å nevne det for legen - som da sikkert vil henvise deg til gynekolog for utredning dersom hormonprøvene slår ut.

Lykke til i alle fall! Du får holde oss oppdatert om hvordan det går!